Z generáció a munkaerőpiacon

Szerző: | 2020. 04. 10. | Egyéb kategória, Munkaerő megtartása, Toborzás-kiválasztás

Az employer branding lényege az, hogy vonzó, hiteles és egyedi munkáltatói arculatot alakítsunk ki, ami segíti a potenciális munkavállalók megszerzését, az új belépők gördülékeny beillesztését és a jelenlegi munkavállalóink megtartását. Fontos azonban, hogy olyan üzeneteket közvetítsünk a célcsoportunk számára ami számukra releváns és érdekes. Nézzük meg, milyen üzenetekkel érhető el hatékonyan az Z generáció a munkaerőpiacon.

Ahhoz, hogy a napjainkban megfigyelhető strukturális munkanélküliség és a hazai munkaerőállomány külföldre történő áramlása ellenére a HR részleg biztosítani tudja a szükséges munkaerőt, figyelnie kell az új generációk sajátos ígényeire. Cikkemben ezért fókuszáltan azzal foglalkozom, hogy hogyan viselkedik a Z generáció a munkaerőpiacon, milyen igényei és preferenciái vannak egy munkahely kapcsán.

Miben más a Z generáció a munkaerőpiacon?

Ezek a fiatalok komoly elvárásokat támasztanak a vállalatok felé a munka feltételeivel, a munkahelyi körülményekkel kapcsolatban. Számukra az elkötelezettség nem magától értetődő. Hozzáállásukkal alapjaiban megváltoztatták a korábban bevett és bevált toborzási és kiválasztási szokásokat, melyeknek anyagi és időigénye is előre tervezhető volt.

A Z generáció tagjai olyan munkáltatókat keresnek, ahol:

  • fejlesztési programok vannak
  • képzési rendszer van
  • több pozícióban is kipróbálhatják magukat
  • van mentorálás és coaching
  • képességeiknek, szaktudásuknak megfelelő feladatokat végezhetnek

A mai fiatalokat a siker, az ambíció, a kreativitás, az innováció, az újító szellem, az önmegvalósítás, a szakmai fejlődés, a folyamatos tanulás jellemzi. Kiemelten fontos számukra a jókedv, a humor, a környezettudatosság és a globális gondolkodás. Számukra sokkal fontosabb a család, mint a munka, és sokkal többre tartják a munka-magánélet egyensúlyát, mint a korábbi generációk.

Ezt a generációt maximum 2-3 évre lehet lekötni, mert néhány évente új kihívásokra és előrelépési lehetőségre vágyik. Nem félnek attól, hogy új lehetőségeket próbáljanak ki, egyre nagyobb kihívásokkal nézzenek szembe. Ha ezt nem kapják meg a munkáltatójuktól, más cégnél fogják keresni.

Z generáció

Vonzó vállalati környezetet, világos szervezeten belüli karriercélokat, objektív teljesítményértékelést, közösségi érzést és személyre szabott fejlesztést keresnek. Gyakori teljesítményértékelő beszélgetésekre vágynak, ahol az eddigi teljesítmény értékelését túl a jövőbeli tervekről beszélhetnek.

Az új generáció tagjai digitálisan műveltek, gyorsan fogadják az információt, azonnali választ várnak. Folyamatosan kapcsolatban vannak, párhuzamosan végeznek munkát (multi-tasking), nagyon mobilisak és rendkívül szociálisak. Nagy jelentősége van a munkahelyi személyes kapcsolatoknak, így fontos számukra, hogy legyen fix munkahely, de legyen lehetőség a home office-ra is. Legyen fix munkaidő, azonban legyen választási lehetőség esetenként élni 2-3 órányi rugalmassággal. A főnök elérhető közelségben legyen, de ne ellenőrizze minden lépésüket.

Milyen konkrét igényei vannak a Z generáció tagjainak a munkaerőpiacon?

A Z generáció tagjainak ezek a legfontosabbak:

Belépéskor inkább a fizetés és a munkakörülmények a mérlegelés szempontjai, távozáskor viszont a felettesük hozzáállása vagy a munkahelyi légkör. Az Y generációtól leginkább abban térnek el, hogy számukra kevésbé fontos a mentoring vagy a coaching, valamint a kreativitást igénylő feladatok. Fontosabb azonban a családbarát intézkedések megléte és az egészségmegőrzés támogatása.

Ezek a legfontosabbak a Z generáció tagjainak

Ennek fényében az alábbi területekre érdemes kiemelt figyelmet fordítanunk, ha a fő toborzási célcsoportunk a Z generáció:

  • Képezzük vezetőinket! A Z generáció tagjai leginkább emberközpontú, igazságos, jó kommunikációs képességekkel rendelkező és karizmatikus vezetőre vágynak. Fontos számukra, hogy a főnök ne figyelje minden lépésüket, inkább mentorként támogassa őket.
  • Alakítsunk ki egy jó kompenzációs csomagot. Ha az alapbért nem tudjuk emelni, akkor gondolkodjunk bónuszokban, egyéb juttatásokban!
  • Legyen képzési és karriertervünk. Ezt már az onboarding során beszéljük meg az új kollégával, hogy lássa, milyen lehetőségei vannak a vállalaton belül.
  • Készüljünk föl az új belépő érkezésére! Legyen előkészítve az asztala, a munkaeszközei. Mutassuk meg neki, hogy működik a nyomtató, a kávéfőző, és azok a programok, amelyeket használnia kell a munkája során. Úgy válasszuk meg a munkaeszközeit, hogy azok segítsék a munkavégzését. Ha például nagy Excel táblákkal kell dolgoznia, vegyünk olyan laptopot neki, ami bírja a gyűrődést.
  • Készítsük fel a kollégákat az érkezésére! Gondoljuk át, hogyan fogjuk bevonni a csapatmunkába! Szervezzünk kisebb csapatépítő eseményeket, hogy be tudjon illeszkedni.
  • Átgondolt onboarding terv: Találjuk ki előre, hogy mikor, milyen feladatokba tudjuk bevonni őket. Az Y generációval ellentétben számukra kevésbé fontos, hogy kreatív feladatokat kapjanak, illetve a mentorálás sem elsődleges. Tartsunk azonban rendszeres teljesítményértékelő beszélgetésket, ahol a következő időszak céljait is kijelöljük!
  • Alakítsunk ki egészségfejlesztési programot! Ehhez rengeteg ötletet olvashatsz a munkahelyi egészségfejlesztési módszerekről szóló cikkemben.
  • Tegyünk lépéseket a munka-magánélet egyensúlyának javításáért! Ha teheted, biztosíts lehetőséget a home office-ra és a rugalmas munkaidőre, vagy részmunkaidőre.

Hogyan lehet megszólítani a Z generáció tagjait?

A fiatalok ma már a jó márkanévvel rendelkező vállalatok karrier-oldalát keresik fel, vagy Facebookon, LinkedIn-en követik az adott vállalatokat. Szintén gyakori az állásportálok használata és a személyes kapcsolatokon keresztül történő informálódás. Az egyetemekre szervezett vendégelőadásoknak inkább figyelemfelkeltő hatása van, kevésbé befolyásolja a döntést. A gyakornoki programok segítségével pedig saját tapasztalatokat szerezhetnek, így ezek a programok nagyon népszerűek a fiatalok körében, de a gyakornoki helyekkel kapcsolatban is komoly elvárásaik vannak.

A Z generáció álláskeresési szokásai

A Z generáció tagjai legtöbbször az internetes platformok segítségével keresnek állást. Ezt követik az állásportálok, majd a családi, ismerősi kapcsolatok. Minden második Z generációs fiatal használja csak ki a kapcsolati hálóját. Csaknem egynegyedük az egyetemen keresztül is elérhetőek, az állásbörzék azonban az ő esetükben sem kiemelkedő álláskeresési forma.

Így keres állást a Z generáció

A cégekről való információszerzés esetén a Z generáció legtöbbszöt a cég weboldalát, karrieroldalát keresi fel. Ezt követi a Facebook 64%-kal, valamint a híroldalak 28%-kal. Érdemes tehát nyomonkövetnünk, hogy mi jelenik meg cégünkről a nagyobb hírportálokon. A Z generáció nagyobb arányban használja a Youtube-ot, mint a LinkedIn-t, így őket a Facebook mellett inkább a videós portálon érdemes megszólítani. Valószínűleg fogékonyabbak is egy jól megfogalmazott videós üzenetre.

Ebből munkáltatóként nekünk az a fontos, hogy a legfontosabb információkat mindig tegyük elérhetővé a karrier oldalunkon. Kommunikáljunk ott is minél több mindenről, ami segít a potenciális jelöltnek elképzelni, hogy milyen lehet a cégnél dolgozni.

A második legfontosabb platform a Facebook, ezért érdemes naprakészen tartani az oldalunkat. A Youtube-ot az Z generáció tagjai használják leginkább, így ha ők a fő célcsoporton, használjuk bátran ezt a platformot is.

Olvasd el további cikkeimet a munkáltatói márkáról és a munkaerő megtartásról:

Ezeket olvastad már?