Munkaerő toborzás módszerei – Mit tegyünk, ha a megszokott eszközök már nem működnek?

Szerző: | 2019. 10. 31. | Egyéb kategória, Toborzás-kiválasztás

Ma már számos vállalati aktivitást és kampányt a munkaerő toborzás módszerei közé sorolhatunk. Vannak jobb és kevésbé jó megoldások is, ez többnyire a szervezet méretétől, tevékenységétól és anyagi lehetőségeitől is függ, hiszen ez befolyásolja, hogy milyen munkavállalókat keresünk.

Ahogyan a toborzás-kiválasztás folyamatánál írtam, nem a legjobb, hanem a munkakörhöz leginkább illő jelölteket keressük. A toborzás célja egyszerre a megfelelő jelöltek érdeklődésének felkeltése és a nem megfelelő jelöltek távoltartása. Ez azonban nem egyszerű.

Miért nem műküdnek a megszokott munkaerő toborzási módszerek?

Jelenleg Magyarországon úgy nevezett strukturális munkanélküliség van. Ez azt jelenti, hogy megvan ugyan a megfelelő kereslet és kínálat, azonban ez elhelyezkedését vagy kompetenciáit tekintve nem találkozik egymással.

Miért fontos ez a cégeknek? Leginkább azért, mert emiatt jelentkeznek kevesebben a meghirdetett pozíciókra. Ha Te is folyamatosan küzdesz a munkaerőhiánnyal és a túl magas fluktuációval, akkor tudod, miről beszélek. Most már a toborzási módszereid kiválasztásánál figyelembe kell venned azt, hogy a munkavállalók alkupozíciója erősödött. Ha nem tudsz a kollégáidnak megfelelő munkakörülményeket biztosítani, bármikor továbbállhatnak a konkurenciához. Ezt biztosan nem szeretnéd.

Főleg a fiatalabb – Y és Z generációkra – jellemző a jobhopper viselkedés, ők azok, akik sokkal könnyebben munkahelyet váltanak, ha kapnak egy jobb lehetőséget. Kevésbé lojálisak és olyan munkahelyet keresnek, ahol fejlődési és előrelépési lehetőségeket kapnak, rugalmas munkaidőt, home office lehetőséget és korrekt fizetést. A social média platformjain akkor is kapják az állásajánlatokat, ha aktívan nem keresnek állást, így sokkal nagyobb odafigyelést igényel a megtartásuk is. De most foglalkozzunk azzal, hogy hol és hogyan lehet eredményesen toborozni ebben a megváltozott helyzetben…

Munkaerő toborzás módszerei – Online és offline lehetőségek

A munkaerő toborzás módszerei közé egyaránt sorolhatunk offline és online eszközöket is.

Offline toborzási módszerek esetén már nem a szórólapokra és állásbörzékre kell gondolni, hanem sokkal komplexebb megoldásokra. Nézzük meg ezeket részletesen is.

Offline tobozási módszerek: Tehetségprogramok

A cég szakterületétől is függ, hogy milyen keretek között tud egy fiataloknak szóló tehetségprogramot kialakítani, de a főleg szolgáltatásokkal foglalkozó szervezetek esetén mindenképpen számos lehetőség van. HR tanácsadó, szervezetfejlesztő cégek esetén ez lehet egy tréningsorozat, vagy akár a fiatalok bevonása a tanácsadási folyamatba. A marketing ügynökségek esetén gyakori például a valamilyen előadássorozattal egybekötött gyakorlati program, amely után a legjobbaknak munkát is ajánlanak. Ezek a programok annyiban térnek el a klasszikus gyakornoki programoktól, hogy heti szinten is kevesebb időt, illetve hosszát tekintve is inkább csak néhány hónapot ölel fel, így nem igényel akkora elköteleződést a jelentkezőktől, viszont sokkal jobban beleláthatnak a hétköznapi működésbe is. A tehetségprogramokról itt mutatok be néhány szerintem jól működő példát.

Offline toborzási módszerek – Nyílt napok

Szintén viszonylag elterjed munkavállaló toborzási módszer a céges nyílt napok szervezése. Ez a forma arra épít, hogy a jelentkezők szeretnék minél jobban megismerni a céget és szeretnék elképzelni, hogy milyen az adott helyen dolgozni. Milyen a légkör, milyenek a kollégák? Ezt persze be lehet mutatni image videóban is, de ez sokkal hitelesebb. Maga a forma talán akkor éri meg leginkább, ha nagyobb cégről van szó, vagy ha egyszerre több pozícióra keresnek munkatársakat. Az érdeklődők biztonságérzete nő azáltal, hogy jártak már a kapukon belül, sokkal könnyebben el tudnak köteleződni a cég iránt és a kiválasztási folyamat során sem sötétben tapogatóznak. Arról, hogy milyen eszközökkel lehet még csökkenteni a jelölt bizonytalanságát, itt írok.

Offline toborzási módszerek – Tanulmányi, szakmai versenyek

Főleg a nagy cégek esetében gyakori ez a toborzási módszer, legtöbbször az IT, a banki és biztosítási szektorban látok ilyenekre példát. Ezek a versenyek arra építenek, hogy a jelentkezők jobban megismerjék az iparágat és a céget. Szerintem kevésbé kötelezi el a résztvevőket a cég felé, de a munkáltatói márkát mindenképpen építi egy nagyobb horderejű verseny, megfelelő utánkövetéssel pedig fenntartható a kommunikáció, elmélyíthető a kapcsolat a résztvevők és a cég között.

Offline toborzási módszerek – Előadások

Az egyetemeken, diákszervezetek tagjainak tartott előadások segítenek célzottan elérni 1-1 célcsoportot. Inkább több nyitott pozíció esetén érdemes ezzel foglalkozni, hiszen kiterjedt kapcsolati háló kell hozzá.

Munkaerő toborzás módszerei - Egyetemi előadások

Offline toborzási módszerek – Ajánlási rendszerek

Az utolsó offline toborzási módszer, amit bemutatok, az ajánlási rendszer, amely a jelenlegi kollégák ismerőseinek elérését teszi lehetővé. Előnye, hogy a kollégák sokkal jobban meg tudják ítélni ismerőseikről, hogy alkalmasak egy pozícióra, mintha ismeretlen jelöltekről kellene eldönteni ugyanezt. Emellett a jelöltek biztonságérzete is nagyobb, hiszen tud kitől kérdezni a folyamat során és az első nap sem csupa ismeretlennel kell majd ebédelnie. Az ajánlási rendszerek feltétele azonban az, hogy a kapukon belül minden rendben van, vagyis a munkavállalók elkötelezettek a cég felé és tényleg jó munkahelynek tartják. Az ajánlási rendszerek bevezetése előtt érdemes megnézni, hogy elégedettek-e a kollégáink. Ha nem, akkor amellett, hogy nem fogják ajánlani a céget, előbb-utóbb még távozhatnak is. A munkavállalói elégedettség méréséről itt írok részletesebben.

Online toborzási módszerek – Facebook hirdetések

A Facebook hirdetések segítségével nagyon pontosan megcélozhatjuk a célcsoportunkat. Ehhez azonban tudni kell, hogy pontosan kiket keresünk, illetve azt is fel kell mérnünk, hogy ők milyen üzenettel foghatóak meg leginkább, milyen igényeik vannak egy ideális munkahellyel kapcsolatban? Az egyes generációk elvárásairól itt írok részletesebben, ez alapján el tudod döneni, hogy milyen üzenettel érdemes megszólítanod a célcsoportodat.

Emellett a Facebookon az offline toborzásunkat is támogatnunk kell, mert ha senki nem tud az amúgy jól kitalált tehetségprogramunkról, vagy a céges nyílt naporól, akkor nem lesznek résztvevőink sem, vagyis feleslegesen szántunk rá rengeteg időt és pénzt.

A sikeres Facebook hirdetések titkáról és egy konkrét esettanulmányról is írtam.

Munkaerő toborzás módszerei -  Facebook

Online toborzási módszerek – Karrieroldal

A karrieroldalak célja és szerepe az álláshirdetések feltöltésén túl az, hogy minél több információt adjon arról, hogy milyenek a munkakörülmények, milyenek a kollégák, hogyan néz ki a kiválasztási folyamat. A karrieroldalak lehetőséget adnak a kiválasztási folyamat automatizálására is, ami hatalmas előnyt jelent a cég számára, hiszen minden jelölt egy gyors, átlátható és kiszámítható kiválasztásról álmodik. Ha hetekig nem kap választ a jelentkezésére, akkor már el is veszítettük őt. Ne felejtsük el azt sem, hogy az elégedetlen jelölt ugyanúgy viselkedhet, mint az elégedetlen ügyfél, bármikor írhat rólunk negatív véleményt például a Facebookra, ez pedig az üzleti sikerességünket is veszélyeztetheti. Arról, hogy hogyan épüljön fel egy karrieroldal, itt írok részletesebben.

Online toborzási módszerek – Állásportálok

Azt hiszem, ezt nem kell különösebbképpen magyaráznom. Az aktív álláskeresőket érhetjük el itt, fontos azonban, hogy tudjuk, milyen képességekkel és kompetenciákkal rendelkező jelölteket keresünk, hiszen mind a nyelvtudás, mind a végzettség szintje alapján tudnak szűrni az álláskeresők, így ha feleslegesen sok elvárást támasztunk, akkor sokkal kevesebb jelentkezőt fogunk elérni. Gondoljuk át alaposan, hogy tényleg szükséges-e nyelvtudás vagy több éves tapasztalat az adott munkakörbe.

Online toborzási módszerek – Youtube

Ide inkább cégbemutató videót, imázsvideót vagy a kollégákról bemutatkozó videókat tegyünk fel, amely további információkat ad az érdeklődőknek a cégről.

Online toborzási módszerek – LinkedIn

Működése a Facebookhoz hasonló, inkább magasabb végzettségű jelölteket találhatunk itt, akik ha nem is keresnek aktívan állást, nem zárkóznak el a HR szakemberek megkereséseitől. (Feltéve, hogy releváns pozíciókat ajánlanak és tényleg ellenőrizték a jelölt kvalitásait.) Ha a Te célcsoportod nem ilyen, akkor ezzel nem érdemes foglalkoznod.

Tökéletesítenéd munkaerő toborzási módszereidet?

Kérd online toborzási kisokosunkat 34 azonnal alkalmazható ötlettel és a legjobb gyakorlatok bemutatásával a sikeres és hatékony jelöltszerzéshez! 

Tartalom:

  • Értékelési szempontok
  • 30 elemzett cég rangsora
  • Best practice-k a karrieroldalról
  • Best practice-k a social médiáról
  • Bármilyen cégnél alkalmazható, gyors fejlesztési javaslatok
  • Egyedi ajánlat


Ezeket olvastad már?