Becsöngettek! Motiváló iskolapad? – Miért és hogyan érdemes motiválni munkavállalóidat az újabb és újabb képzéseken való részvételre

Szerző: | 2023. 08. 21. | Munkaerő megtartása

Szeptember a friss kezdetek időszaka, amikor a diákok ismét az iskolapadokba ülnek. Ugyanígy a munkahelyi környezetben is lehetőség van az újrakezdésre és a személyes fejlődésre – ennek legjobb módja pedig a képzéseken való részvétel. A vállalatok számára rendkívül fontos, hogy munkavállalóikat inspirálják, motiválják és támogassák a továbbképzésekben való részvételre, melynek mind a munkaerőmegtartást, mind hatékonyságot szem előtt tartva előnyösek. Ebben a cikkben listázom is, miért érdemes bátortani a munkavállalókat a képzéseken való részvételre, és hogyan lehet ezt sikeresen megvalósítani.

A képzéseken való részvétel előnyei

1) Versenyképesség növelése: A technológia és a piac folyamatos változása miatt a vállalatoknak szinte nap mint nap alkalmazkodniuk és fejleszteniük kell az üzleti tevékenységüket. A munkavállalók képzése révén a vállalatok felkészültebbek lesznek a piaci kihívásokra, és jobban tudják kihasználni az új lehetőségeket, valamint gyorsabban és gördülékenyebben tudnak erőforrásokat mozgósítani a kihívást jelentő helyzetekben: akár a munkavállalók is motiváltibbak lehetnek új képességeik, megszerzett tudások alkalmazására.

2) Hatékonyság növelése: A megfelelő képzések lehetővé teszik, hogy a munkavállalók hatékonyabban végezhessék el a munkájukat. Az új ismeretek és készségek megszerzése révén javulhat a termelékenység és csökkenhetnek a hibák, ami pozitív hatást gyakorolhat a vállalat teljesítményére és eredményességére, főként hosszabb távon.

3) Elkötelezettség: A munkavállalók értékelik, ha a vállalatuk bátorítja érdeklődésüket, tanulási folyamataikat és elősegíti szakmai fejlődésüket. Az ilyen támogató környezet megerősíti az elkötelezettséget.

4) Munkahelyi elégedettség: A munkavállalók elégedettebbek és boldogabbak lesznek, ha érzik, hogy a vállalat értékeli őket, személyes érdekeiket, érdeklődésüket is számon tartja, támogatja. Ennek eredményeként csökkenhet a fluktuáció, és csökkenhet a betanítási idővel járó költség. Egyre többször találkozni azzal a piacon, hogy a képzéseken való részvétel már a munkahelyi wellbeing csomag részét képzik, nem véletlenül. Amikor értékajánlatot közvetítünk kollégáink felé, fontos hogy lássák, nincs a cégben információféltés, sőt!

5) Tehetség megtartása: A jó munkavállalók hajlamosak elhagyni az olyan vállalatokat, ahol nem kapnak lehetőséget a szakmai fejlődésre és képzésekre. Az ilyen munkavállalók megtartása érdekében fontos, hogy a vállalat aktív módon támogassa és ösztönözze a képzéseken való részvételt, hiszen a legmotiváltabb, szakmailag kiemelkedő embereket tarthatják meg csapatukban ezáltal.

6) Innováció elősegítése: A friss és korszerű tudás révén a munkavállalók új ötleteket, megoldásokat látnak akár régóta húzódó vállalati problémákra. Az ilyen típusú gondolkodás elősegítheti az újításokat és az új piaci lehetőségek kiaknázását. Fontos persze, hogy meg is hallgassuk ezeket az ötleteket, amikre a megfelelő kommunikációs csatornák kialakítása elengedhetetlen, lásd korábbi cikkemben (Feedback).

7) Vezetői és szervezeti fejlődés: A vezetői képzések és tréningek lehetővé teszik, hogy a vállalat vezetői továbbfejlesszék képességeiket és készségeiket, ami hatással van a szervezeti hatékonyságra és teljesítményre, jobb munkahelyi légkör kialakítására, ami ezáltal szintén fontos munkaerőmegtartási eszköz lehet, a vállalat minden szintjén.

képzéseken való részvétel

A motiválás hatékony módjai

1) Kommunikáció: A vezetőknek és HR-eseknek nyílt kommunikációt kell folytatniuk a munkavállalókkal. Fontos, hogy megértsék az egyéni célokat és ambíciókat, és segítsék a munkavállalóknak azonosítani azokat a képzéseket, amelyek segíthetik őket a céljaik elérésében. Nem érdemes a hibáikra, negatívumaikra fókuszálni még akkor sem, ha ezek javítása a cél. Például ha Ábelnek gondjai vannak a kommunikációval, nem érdemes úgy felvezetni egy képzési lehetőséget, hogy „majd itt végre megtanulod, hogy kell viselkedni az emberekkel”, ahogy például a számítógéppel nehezen bánó Anitánál sem lenne érdemes azzal kezdeni, hogy „felzárkóztatunk a fiatalabb kollégákhoz”.

2) Személyre szabott képzési terv: Készítsenek egyéni fejlődési tervet minden munkavállaló számára, figyelembe véve az ő igényeit és a vállalat céljait. Ez lehetővé teszi, hogy a képzések relevánsak legyenek és azonnali előrelépést biztosítsanak a munkavállaló számára. Lehet, hogy míg Ábelre ráférne egy jó kis kommunikációs tréning, addig Anitának már a hócipője is tele van vele, ahogy Ábelnek a digitalizációs továbbképzés se mondana sok újat, ellenben Anitával.

3) Elismerés és jutalmazás: A vállalatvezetésnek el kell ismerni és jutalmazni a munkavállalókat, akik részt vesznek a képzéseken, és aktívan fejlesztik szakmai tudásukat. Ez lehet anyagi juttatás vagy egyéb elismerési forma, például kitüntetés vagy munkahelyi ranglétra emelkedés. Értékeljük azokat az eleinte apró változásokat, amik Anita és Ábel képzéseinek köszönhetőek, gyorsaságukban, jobb munkakapcsolataikban, vagy eredményesebb munkavégzésükben.

4) Rugalmasság: Ha a munkavállalóknak lehetőségük van munkaidőben részt venni a képzéseken vagy online formában tanulni, az megkönnyíti számukra az egyensúly fenntartását a munka, a képzés és a magánéletük között.

5) Tapasztalatmegosztás: Ha a már részt vett munkavállalók megosztják pozitív tapasztalataikat és előmeneteli lehetőségeiket a képzések után, az kollégáikat is inspirálhatja, hogy csatlakozzanak.

Összességében a munkavállalók motiválása a képzéseken való részvételre egy olyan befektetés, amely hosszú távon hoz megtérülést a vállalat számára. A jól képzett és motivált munkavállalók hatékonyabbak, lojálisabbak és képesek alkalmazkodni a változó körülményekhez, ami kulcsfontosságú a vállalat fennmaradásához, működéséhez és sikeréhez.

Ezeket olvastad már?

Tudd meg a sikeres Facebook álláshirdetés titkát! – Esettanulmány egy cukrászda online toborzási kampányáról

Tudd meg a sikeres Facebook álláshirdetés titkát! – Esettanulmány egy cukrászda online toborzási kampányáról

Facebook álláshirdetés segítségével vettünk fel 3 cukrászt 6 nap alatt egy budaörsi cukrászdába. Egy jelölt megszerzése kevesebb, mint 3.000 forintba került. Az employer branding és az online toborzási kampányok tehát egyáltalán nem csak a nagy cégek kiváltsága....

bővebben