Hogyan alakítsunk ki fejlesztésorientált kommunikációt és vállalti kultúrát?

Szerző: | 2023. 09. 06. | Egyéb kategória

A versenyképes üzleti környezetben a munkavállalók folyamatos fejlesztése és képzése létfontosságú a munkaerőmegtartás, és ezáltal vállalatok sikere szempontjából. Előző cikkemben a kommunikáció, a személyre szabott képzési terv, az elismerés és jutalmazás, a rugalmasság és a tapasztalatmegosztás szerepét emeltem ki az ösztönző tényezők közül. Ezek többsége a vállalati kultúra eleme, és összefügg az adott közegben megszokott kommunikációs stílussal és a már implementált eszköztárral is. Ebben a cikkben pedig arra hoztam nektek 7 tippet és hozzájuk tartozó példákat, hogy milyen eszközökkel hozhatjuk létre a megfelelő környezetet iskolapad és csengő nélkül.

1. Átlátható célok és előnyök, mint kommunikációs fegyverek:

A munkavállalók ösztönzésének alapja a képzési lehetőségek és fejlődési célok világos kommunikációja. Fontos, hogy a vezetőség és a menedzsment tisztán megfogalmazza, milyen előnyöket hozhat a képzés a munkavállalók számára. Ez lehet magasabb szakmai szint elérése, béremelkedés, felelősségteljesebb pozíciók, vagy akár személyes fejlődési célok elérése. Ha ezek megosztása transzparensen és kiszámíthatóan, ezáltal tervezhetően történik, akkor kollégáink magabiztosabban vághatnak bele az önfejlesztésbe.

Hogyan is nézne ki ez egy bejelentő e-mailben? “Szeretném megosztani veletek, hogy a képzésben való részvétel nemcsak személyes fejlődéseteket segítheti elő, hanem magasabb bérszintre és felelősségteljesebb pozícióba történő előrelépésre is adhat lehetőséget. Ennek menetét a csatolt táblázatban láthatjátok.”

2. Rugalmas tanulási lehetőségek:

Az emberek különböző tanulási stílusokkal és tempóval rendelkeznek. Rugalmas, online kurzusok, workshopok és tréningek biztosítása lehetővé teszi, hogy a munkavállalók saját időbeosztásuknak megfelelően sajátíthassák el az új ismereteket. Ha munkahelyként ezek biztosítása akadályba ütközik, megfontolandó a már meglévő külső lehetőségek megosztása a munkahelyi kommunikációs felületeken, például körlevélként.

Mik jelezhetik a rugalmas tanulási lehetőséget egy e-mailben? “A következő hónapokban tervezett workshopok közül választhattok, és bármikor csatlakozhattok a tanulási folyamathoz.”

3. Pozitív példa a vezetőktől, mint a vállalati kultúra nehéztüzérsége:

Nem csupán a kollégák képzési történetei hathatnak ösztönzően a képzés felé kacsintgató munkavállalókra: a vezetők példamutatása kiemelkedő fontosságú ez esetben is. Ha a vezetőség is részt vesz a képzéseken és nyitottan beszél a saját fejlődési tapasztalatairól, az inspiráló hatással lehet a többi munkavállalóra is és építi a vállalati kultúra bizalmi aspektusát.

Ez említésre kerülhet egy képzéshirdető e-mailben akár így is: “Érdemes tudnotok, hogy a vezetői csapat is aktívan részt vesz a képzéseken. Ebben a hónapban például két vezetőnkkel is (név megadása célszerű) is találkozhattuk egy vezetői kommunikációs workshopra menet, mert ők is tovább fejlesztik készségeiket.”

4. Elismerés és jutalmazás:

Ugyan első hallásra nem tűnik a vállalti kommunikáció elemének, a fejlődésre való törekvés eredményeinek elismerése és jutalmazása további motivációt jelenthet. Legyen szó bónuszokról, elismerő oklevelekről vagy előléptetésekről, az elismerés erősíti a munkavállalók elkötelezettségét a képzési folyamatban. Ez, és az első pontban említett átláthatóság és információmegosztás kéz a kézben járnak a siker érdekében, hiszen akkor tudjuk igazán ösztönözni kollégáinkat a képzések elvégzésére, ha az valós előnyökhöz juttatja őket, és erről a tényről elegendő információval rendelkeznek.

Ebben az esetben egy vállveregető e-mail, amennyiben amögött tényleges tartalom van, csodákra képes! Például így: “A legutóbbi képzési programban részt vevő munkatársaink közül többen jelentős előrelépést értek el a szakmai területen, és ezért külön elismerésben részesültek.”

5. Visszajelzés és mentorálás, mint a vállalati kultúra asztalán a non plus ultra:

A folyamatos visszajelzés és mentorálás segíthet a munkavállalóknak azonosítani fejlesztési területeiket és azokat célirányosan javítani, s mint ilyen a vállalati kultúra elengedhetetlen részei. A mentorálás lehetőséget ad a tapasztaltabb munkavállalóknak, hogy megosszák tudásukat és segítsék a fejlődésben az újabb kollégákat. Mindez azonban a megfelelő kommunikáción alapul: kerüljük a kioktató, negatív hangvételű visszajelzéseket, és fókuszáljunk a tényleges építő kritikára, ötletekre, ezzel nem csupán a munkahelyi légkört, kultúrát javítva, de elég energiát biztosítva a munkavállalónak arra, amit valójában el szeretnénk érni: a fejlesztésére.

6. Karriertervezés:

A munkavállalók számára valódi perspektívát adhat, ha láthatják, hogy a képzési lehetőségek hosszú távú karriertervek részét képezik. Ezzel összekapcsolva nő a motiváció és az elkötelezettség a fejlődési folyamat iránt. Mint az előző pontoknál, itt is fontos mind a transzparencia, mind a konzisztencia, a tervezhetőség.

Ez megbújhat egy képzéseket ajánló e-mailben így is: “Az egyes képzéseket úgy terveztük, hogy a jövőbeni pozíciókban való sikeres teljesítményhez szükséges kompetenciákat erősítsék.”

7. Nyitott kommunikáció és visszacsatolás:

A munkavállalóknak lehetőséget kell adni arra, hogy kifejezzék véleményüket a képzési lehetőségekről és a fejlődési folyamatokról. A vállalatnak figyelembe kell vennie ezeket a visszajelzéseket, és szükség esetén módosítani a képzési stratégiát, ezzel tovább erősítve a munkavállalókban azt az érzést, hogy nem csupán eredményességük, de a véleményük is számít, ami pedig a munkaerőmegtartást is segítheti.

Egy erre sarkalló levélben akár ez is szerepelhet: “Örömmel fogadjuk visszajelzéseiteket a jelenlegi képzési lehetőségekről, és bármilyen javaslatot, kérdést vagy aggodalmat szívesen megvitázunk veletek.”

Végezetül pedig hoztam pár mondatot, ami egy átlagos értekezlet alatt elhangozva tovább erősíti a vállalati kultúra fejlesztését:

1) Végezetül pedig szeretnék gratulálni három kollégánknak, Annának, Ricsinek és Norbinak az XY kurzus sikeres elvégzéséért. Mondanátok pár szót arról, mit tanultatok itt?

2) Köszönjük az értékes hozzászólást, Anna, ezek új információk voltak. Csak nem a képzésen osztották meg veled? Van még valami, amit idekötnél az ott elhangzottakból?

3) Ki hogy van ma? Ricsi, tegnap volt a képzésed, ugye? Milyen volt?

4) Gratulálunk az előléptetéshez, Norbi! Meg kell osztanom veletek, hogy a kiválasztásakor fontos szempont volt az XY képzés során szerzett kompetenciája is!

További érdekes tartalmakért kövess be LinkedIN-en!

Ezeket olvastad már?

Tudd meg a sikeres Facebook álláshirdetés titkát! – Esettanulmány egy cukrászda online toborzási kampányáról

Tudd meg a sikeres Facebook álláshirdetés titkát! – Esettanulmány egy cukrászda online toborzási kampányáról

Facebook álláshirdetés segítségével vettünk fel 3 cukrászt 6 nap alatt egy budaörsi cukrászdába. Egy jelölt megszerzése kevesebb, mint 3.000 forintba került. Az employer branding és az online toborzási kampányok tehát egyáltalán nem csak a nagy cégek kiváltsága....

bővebben