Employer Branding stratégiánk elkészítéséhez a versenytárs elemzés mellett érdemes a cégen belül is elemzéseket végeznünk. Ilyen elemzés lehet például a munkavállalói elégedettség felmérés. Nem tudod, hogyan állj neki? Ne aggódj, jó helyen jársz! Cikkemben konkrét kérdéseket és ötleteket találsz a dolgozói elégedettség kérdőív elkészítéséhez.
Hogyan kezdjünk hozzá a munkavállalói elégedettség felméréshez?
A rendelkezésreálló lehetőségeink leginkább attól függnek, hogy:
- Mekkora a cégünk
- Mennyi pénzünk van a munkávállalói elégedettség mérésre
- Mennyi időnk van doglozói elégedettség mérésére
Először két olyan módszert mutatok be, amelyeket te is meg tudsz oldani viszonylag olcsón, a cégen belül.
Ha kisebb a céged, érdemes fókuszcsoportos beszélgetéseket szervezned, ahol munkatársaid szabadon megoszthatják véleményüket, ötleteiket. Ennek előnye, hogy gyorsan elvégezhetjük a felmérést és a javaslatok megvalósításába is könnyebben be tudjuk vonni a munkatársainkat. Hátránya, hogy nem számszerüsíthetőek az eredmények.
Ha nagyobb céged van, érdemes inkább kérdőívet alkalmaznod. Ebben egyrészt 4 vagy 6 fokú skálán értékeltetheted az egyes tényezőket, másrészt a szabadszavas válaszlehetőségeknél a kollégáid ugyanúgy el tudják mondani véleményüket. A módszer előnye, hogy gyorsan képet kapunk a dolgozói elégedettségről az adatok számszerűsítésével és a kollégáktól is csak 10 perc odafigyelést igényel. Ráadásul bármikor kitölthetik a kérdőívet, így nem kell összehangolni a munkatársaid ráérését sem. Hátránya, hogy a szabadszavas válaszokat kevesebben szokták kitölteni, illetve sokszor itt is inkább felületes, néhány szavas válaszokat kapunk. Ráadásul rengeteg időt vesz igénybe a válaszok átolvasása.
Ha nem okoz gondot, hogy költségesebb megoldást alkalmazz, akkor egyrészt érdemes a fenti két megoldást kombinálni. Először a kérdőívezést végezd el, majd annak alapján a legkritibusabb pontokra kérdezz rá a csoportos beszélgetés során. Ha erre nincs elég időd, külső tanácsadó segítségét is kérheted. Ők olyan kérdőívekkel dolgoznak, amelyek akár szervezeti kultúra kutatására is alkalmasak, így még árnyaltabb képet kaphatsz a céged működéséről.
Legtöbben a dolgozói elégedettség kérdőívet szoktátok használni, így most ennek összeállításához hoztam kérdéseket, amelyekből te is könnyedén összeállíthatod a saját munkavállalói elégedettség felmérésedet.
Mit érdemes megkérdeznünk egy munkavállalói elégedettség kérdőívben?
Igényfelmérésre vonatkozó kérdések
Értékeltessük a válaszadókkal az alábbi tényezőket asszerint, hogy mennyire tartják fontosnak. Használjunk páros fokú skálákat, lehetőleg 4 vagy 6 fokút, hogy elkerüljük a közepes értékelések torzító hatását.
- Változatos, ösztönző feladatok
- Kreativitást igénylő, innovatív feladatok
- Használt eszközök minősége
- Megfelelő fizikai munkakörnyezet
- Biztonságos, egészséges munkakörülmények
- Egészségmegőrzés támogatása
- Házhoz jövő szolgáltatások
- Munkahely és lakóhely közötti távolság
- Vonzó fizetés (alapbér)
- Béren kívüli juttatások
- Lakhatási vagy utazási támogatás
- Egyéb bónuszok
- Teljesítmény alapú fizetés
- Fejlődési és karrrierlehetőség, tudatos karriertervezés
- Gyakori előléptetés
- Munkaköri rotáció
- Szakmai képzés belföndön
- Szakmai képzés külföldön
- Külföldi tapasztalatszerzési lehetőség
- Gyakori utazási lehetőség
- Rugalmas munkaidő
- Távmunka lehetősége
- Gyermekellátás támogatása (pl. céges gyermekmegőrző)
- Brand, tudatos munkáltatói márkaépítés
- Vállalati kultúra fejlesztése
- Coaching
- Mentoring
- Munkatársak véleményének meghallgatása, beépítése
- Munkatársak személyisége
- Vezetők személyisége, stílusa
- Vezetőképzés
- Csapatmunka, rendszeres csapatépítések
- Korrekt teljesítményértékelés
- Tehetségmenedzsment
- Gyakornoki program
- Ajánlás útján történő toborzás
- Termékek és szolgáltatások kiváló minősége
- Nemzetközi háttér
- Társadalmi felelősségvállalás
- Családbarát munkahely
- Fogyatékosság-barát munkahely
A munkahelyi egészségfejlesztés az egyik legfontosabb tényező a hazai munkavállalók számára, így az ezzel kapcsolatos igényeikre is érdemes rákérdezni.
- Csapatverseny / sportbajnokság
- Gyalog / Vizi / Evezőstúrák
- Munkahelyi torna
- Edzőterem berendezése / sporteszközök beszerzése
- Fitness klub / Egyesület létrehozása
- Munkahelyi masszázs
- Bringázz a munkába program
- Uszoda / Fitness / Sportpálya bérlet
- All You Can Move SportPass
- Családi / Sport / Egészségnap rendezése
- Mobil laborvizsgálat
- Hallásvizsgálat
- Bőrgyógyászati vizsgálat
- Allergiavizsgálat
- Vérnyomásmérés
- Egészségfejlesztő megbeszélések
- Stresszkezelő tréning
- Autogén tréning
- Pszicho-terror megelőzés, tréning
- Önismereti tréning
- Pszichológiai tanácsadás
- 0-24-es munkatárs támogató rendszer, telefonos segélyszolgálat
- Munkahelyi alkoholstratégia, mértékletességet segítő programok
- Leszokást segítő csoportok (pl. dohányzás)
- Műszaki kontroll (gépek, berendezések ellenőrzése, karbantartása)
- Adminisztratív kontroll (Betanítás, munkautasítások pontosítása)
- Védőeszközök biztosítása (pl. zajvédő)
- Ergonómiai irodai berendezések (pl. korszerű monitor, ülőlabda)
- Munkahelyi étkezde kialakítása / átalakítása
- Egészséges étkezdei / büfékínálat (cukormentes üdítők, zöldség, gyümölcs, tejtermékek, stb.)
- Életmódtanácsadás
- Vízautomata
- Képzések, workshopok
- Munkahelyi bölcsőde / óvoda
- Nyári gyerekfelügyelet
- Munkába-járás megszervezése / buszoztatás
Munkavállalói elégedettség mérése
Ezt követően ugyanazokat a tényezőket értékeltessük aszerint is, hogy mennyire elégedettek a munkavállalók az egyes elemekkel. Ezt kiegészíthetjük szabadszavas kérdésekkel is, hogy megtudjuk, mi az, ami az egyes tényezők esetében kiemelkedően rossz vagy épp kiemelkedően jó a cégnél.
Kérdezzünk rá, miért választotta a céget!
- Karrierlehetőség
- Jó munkatársak közötti kapcsolatok
- Jó munkahelyi légkör
- Megfelelő minőségű munkaeszközök
- Oktatások, képzések
- Fizetés
- Béren kívüli juttatások
- Munka és magánélet egyensúlya
- Ismert brand
- Gyakornoki program
Ezek a leggyakoribb okok, de nyugodtan adhatunk meg egyéb opciót is. Ez a kérdés segíti a munkáltatói márkánk megalapozását is, hiszen segítségével képet kapunk arról, hogy miért vagyunk vonzóak a potenciális munkavállalók körében.
Érdemes rákérdezni arra is, hogy megfelelt-e a valóságnak az értékígéret? A válaszadó tapasztalatai mennyire felelnek meg előzetes elvárásainak?
Kérdezzük meg, milyen okok miatt keresne új munkahelyet!
Ez a kérdés nagyon sokat segít abban, hogy meg tudjuk tartani munkavállalóinkat. Ha ki tudjuk küszöbölni azokat a tényezőket, amelyek akadályozzák a munkáját, akkor elégedettebb munkatársaink lesznek. És mi épp ezért vágtunk bele a dolgozói elégedettség mérésébe!
Néhány példa, ami gyakran vezet a munkavállaló kilépéséhez:
- Nem megfelelő munkahelyi környezet, rossz munkakörülmények, gyenge minőségű munkaeszközök
- Kollégákkal való rossz kapcsolat
- Rossz munkahelyi légkör
- A munkahely és a lakóhely közötti túl nagy távolság
- Nem megfelelő vezető
- Munkahelyi mobbing (fizikai vagy pszichés zaklatás)
- Alacsony fizetés, kevés juttatás
- Rugalmatlan munkakörülmények
- Nem kielégítő munkakör
- Előrelépési lehetőség hiánya
- Egyéb okok
Kommunikációs csatornákkal való elégedettség
A dolgozói elégedettség egyik legkritikusabb pontja a munkahelyi kommunikáció minősége. Éppen ezért érdemes rákérdezni, hogy munkavállalóink mit gondolnak az általunk használt csatornákról. Azok támogatják a hatékony munkavégzést, vagy épp rengeteg plusz időt és energiát igényel az információk keresgélésre?
Mennyire elégedett az alábbi kommunikációs csatornákkal?
- Belső levelezési lista, chatszoba
- Prospektusok, plakátok
- Zárt Facebook csoport
- Előadás
- Meeting
- Nyilvános Facebook oldal
- Céges blog
- A cég weboldala
- Youtube
Hogyan tudnánk fejleszteni a kommunikációnkat?
Ajánlási hajlandóság mérése
Az egyik legjobb eszköz a munkavállalói elégedettség mérésére az ajánlási hajlandóság mérése. Erre pedig szuper eszköz a marketingesek által használt Net Promoter Score, vagyis NPS.
Hogyan működik?
Biztosan te is szoktad látni a gyorséttermekben a vásárlás után az érintőképernyőn a kérdést, hogy mennyire ajánlanád barátaidnak az éttermet? Egy 0-10ig terjedő skálán kell válaszolnod a kérdésre.
Az NPS számítási módja:
9-10 pont: támogatók
7-8 pont: semlegesek
0-6 pont: ellenzők
NPS = (támogatók/összes)-(ellenzők/összes)
A mérés eredményeként egy -100 és +100 intervallumon kapott pontszám határozza meg számunkra, hogy mekkora a cégünk támogatottsága. Ez a mutató egy általános képet mutat, nem ad választ arra a kérdésre, hogy miért ajánlanánk a céget. A dolgozói elégedettséget hosszabb távon méri, a lojalitásra fókuszál. A különböző pontszámokra további szegmens specifikus kérdéseket alkalmazhatunk. A 0-6 pontot adók kapjanak lehetőséget a probléma kifejtésére, melyből megismerhetjük a legsúlyosabb gondokat. A 7-8 pontra értékelőket pedig kérdezzük meg, mi az, ami lenyűgözné őket, ami hiányzott, így fejlesztési lehőségeinket is megismerhetjük.
Segítségre van szükséged a munkavállalói elégedettség felmérés elkészítéséhez?
Kérj ingyenes, 30 perces konzultációt és ismerd meg dolgozói elégedettségmérési szolgáltatásunkat!