Munkavállalói elégedettség felmérés, dolgozói elégedettség kérdőív

Szerző: | 2020. 04. 12. | Egyéb kategória, Munkaerő megtartása, Munkahelyi egészség

Employer Branding stratégiánk elkészítéséhez a versenytárs elemzés mellett érdemes a cégen belül is elemzéseket végeznünk. Ilyen elemzés lehet például a munkavállalói elégedettség felmérés. Nem tudod, hogyan állj neki? Ne aggódj, jó helyen jársz! Cikkemben konkrét kérdéseket és ötleteket találsz a dolgozói elégedettség kérdőív elkészítéséhez.

Hogyan kezdjünk hozzá a munkavállalói elégedettség felméréshez?

A rendelkezésreálló lehetőségeink leginkább attól függnek, hogy:

  • Mekkora a cégünk
  • Mennyi pénzünk van a munkávállalói elégedettség mérésre
  • Mennyi időnk van doglozói elégedettség mérésére

Először két olyan módszert mutatok be, amelyeket te is meg tudsz oldani viszonylag olcsón, a cégen belül.

Ha kisebb a céged, érdemes fókuszcsoportos beszélgetéseket szervezned, ahol munkatársaid szabadon megoszthatják véleményüket, ötleteiket. Ennek előnye, hogy gyorsan elvégezhetjük a felmérést és a javaslatok megvalósításába is könnyebben be tudjuk vonni a munkatársainkat. Hátránya, hogy nem számszerüsíthetőek az eredmények.

Ha nagyobb céged van, érdemes inkább kérdőívet alkalmaznod. Ebben egyrészt 4 vagy 6 fokú skálán értékeltetheted az egyes tényezőket, másrészt a szabadszavas válaszlehetőségeknél a kollégáid ugyanúgy el tudják mondani véleményüket. A módszer előnye, hogy gyorsan képet kapunk a dolgozói elégedettségről az adatok számszerűsítésével és a kollégáktól is csak 10 perc odafigyelést igényel. Ráadásul bármikor kitölthetik a kérdőívet, így nem kell összehangolni a munkatársaid ráérését sem. Hátránya, hogy a szabadszavas válaszokat kevesebben szokták kitölteni, illetve sokszor itt is inkább felületes, néhány szavas válaszokat kapunk. Ráadásul rengeteg időt vesz igénybe a válaszok átolvasása.

Ha nem okoz gondot, hogy költségesebb megoldást alkalmazz, akkor egyrészt érdemes a fenti két megoldást kombinálni. Először a kérdőívezést végezd el, majd annak alapján a legkritibusabb pontokra kérdezz rá a csoportos beszélgetés során. Ha erre nincs elég időd, külső tanácsadó segítségét is kérheted. Ők olyan kérdőívekkel dolgoznak, amelyek akár szervezeti kultúra kutatására is alkalmasak, így még árnyaltabb képet kaphatsz a céged működéséről.

Legtöbben a dolgozói elégedettség kérdőívet szoktátok használni, így most ennek összeállításához hoztam kérdéseket, amelyekből te is könnyedén összeállíthatod a saját munkavállalói elégedettség felmérésedet.

Munkavállalói elégedettség felmérés

Mit érdemes megkérdeznünk egy munkavállalói elégedettség kérdőívben?

Igényfelmérésre vonatkozó kérdések

Értékeltessük a válaszadókkal az alábbi tényezőket asszerint, hogy mennyire tartják fontosnak. Használjunk páros fokú skálákat, lehetőleg 4 vagy 6 fokút, hogy elkerüljük a közepes értékelések torzító hatását.

  • Változatos, ösztönző feladatok
  • Kreativitást igénylő, innovatív feladatok
  • Használt eszközök minősége
  • Megfelelő fizikai munkakörnyezet
  • Biztonságos, egészséges munkakörülmények
  • Egészségmegőrzés támogatása
  • Házhoz jövő szolgáltatások
  • Munkahely és lakóhely közötti távolság
  • Vonzó fizetés (alapbér)
  • Béren kívüli juttatások
  • Lakhatási vagy utazási támogatás
  • Egyéb bónuszok
  • Teljesítmény alapú fizetés
  • Fejlődési és karrrierlehetőség, tudatos karriertervezés
  • Gyakori előléptetés
  • Munkaköri rotáció
  • Szakmai képzés belföndön
  • Szakmai képzés külföldön
  • Külföldi tapasztalatszerzési lehetőség
  • Gyakori utazási lehetőség
  • Rugalmas munkaidő
  • Távmunka lehetősége
  • Gyermekellátás támogatása (pl. céges gyermekmegőrző)
  • Brand, tudatos munkáltatói márkaépítés
  • Vállalati kultúra fejlesztése
  • Coaching
  • Mentoring
  • Munkatársak véleményének meghallgatása, beépítése
  • Munkatársak személyisége
  • Vezetők személyisége, stílusa
  • Vezetőképzés
  • Csapatmunka, rendszeres csapatépítések
  • Korrekt teljesítményértékelés
  • Tehetségmenedzsment
  • Gyakornoki program
  • Ajánlás útján történő toborzás
  • Termékek és szolgáltatások kiváló minősége
  • Nemzetközi háttér
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Családbarát munkahely
  • Fogyatékosság-barát munkahely
Dolgozói elégedettség kérdőív

A munkahelyi egészségfejlesztés az egyik legfontosabb tényező a hazai munkavállalók számára, így az ezzel kapcsolatos igényeikre is érdemes rákérdezni.

  • Csapatverseny / sportbajnokság
  • Gyalog / Vizi / Evezőstúrák
  • Munkahelyi torna
  • Edzőterem berendezése / sporteszközök beszerzése
  • Fitness klub / Egyesület létrehozása
  • Munkahelyi masszázs
  • Bringázz a munkába program
  • Uszoda / Fitness / Sportpálya bérlet
  • All You Can Move SportPass
  • Családi / Sport / Egészségnap rendezése
  • Mobil laborvizsgálat
  • Hallásvizsgálat
  • Bőrgyógyászati vizsgálat
  • Allergiavizsgálat
  • Vérnyomásmérés
  • Egészségfejlesztő megbeszélések
  • Stresszkezelő tréning
  • Autogén tréning
  • Pszicho-terror megelőzés, tréning
  • Önismereti tréning
  • Pszichológiai tanácsadás
  • 0-24-es munkatárs támogató rendszer, telefonos segélyszolgálat
  • Munkahelyi alkoholstratégia, mértékletességet segítő programok
  • Leszokást segítő csoportok (pl. dohányzás)
  • Műszaki kontroll (gépek, berendezések ellenőrzése, karbantartása)
  • Adminisztratív kontroll (Betanítás, munkautasítások pontosítása)
  • Védőeszközök biztosítása (pl. zajvédő)
  • Ergonómiai irodai berendezések (pl. korszerű monitor, ülőlabda)
  • Munkahelyi étkezde kialakítása / átalakítása
  • Egészséges étkezdei / büfékínálat (cukormentes üdítők, zöldség, gyümölcs, tejtermékek, stb.)
  • Életmódtanácsadás
  • Vízautomata
  • Képzések, workshopok
  • Munkahelyi bölcsőde / óvoda
  • Nyári gyerekfelügyelet
  • Munkába-járás megszervezése / buszoztatás

Munkavállalói elégedettség mérése

Ezt követően ugyanazokat a tényezőket értékeltessük aszerint is, hogy mennyire elégedettek a munkavállalók az egyes elemekkel. Ezt kiegészíthetjük szabadszavas kérdésekkel is, hogy megtudjuk, mi az, ami az egyes tényezők esetében kiemelkedően rossz vagy épp kiemelkedően jó a cégnél.

Kérdezzünk rá, miért választotta a céget!

  • Karrierlehetőség
  • Jó munkatársak közötti kapcsolatok
  • Jó munkahelyi légkör
  • Megfelelő minőségű munkaeszközök
  • Oktatások, képzések
  • Fizetés
  • Béren kívüli juttatások
  • Munka és magánélet egyensúlya
  • Ismert brand
  • Gyakornoki program

Ezek a leggyakoribb okok, de nyugodtan adhatunk meg egyéb opciót is. Ez a kérdés segíti a munkáltatói márkánk megalapozását is, hiszen segítségével képet kapunk arról, hogy miért vagyunk vonzóak a potenciális munkavállalók körében.

Érdemes rákérdezni arra is, hogy megfelelt-e a valóságnak az értékígéret? A válaszadó tapasztalatai mennyire felelnek meg előzetes elvárásainak?

Munkavállalói elégedettség mérése

Kérdezzük meg, milyen okok miatt keresne új munkahelyet!

Ez a kérdés nagyon sokat segít abban, hogy meg tudjuk tartani munkavállalóinkat. Ha ki tudjuk küszöbölni azokat a tényezőket, amelyek akadályozzák a munkáját, akkor elégedettebb munkatársaink lesznek. És mi épp ezért vágtunk bele a dolgozói elégedettség mérésébe!

Néhány példa, ami gyakran vezet a munkavállaló kilépéséhez:

  • Nem megfelelő munkahelyi környezet, rossz munkakörülmények, gyenge minőségű munkaeszközök
  • Kollégákkal való rossz kapcsolat
  • Rossz munkahelyi légkör
  • A munkahely és a lakóhely közötti túl nagy távolság
  • Nem megfelelő vezető
  • Munkahelyi mobbing (fizikai vagy pszichés zaklatás)
  • Alacsony fizetés, kevés juttatás
  • Rugalmatlan munkakörülmények
  • Nem kielégítő munkakör
  • Előrelépési lehetőség hiánya
  • Egyéb okok

Kommunikációs csatornákkal való elégedettség

A dolgozói elégedettség egyik legkritikusabb pontja a munkahelyi kommunikáció minősége. Éppen ezért érdemes rákérdezni, hogy munkavállalóink mit gondolnak az általunk használt csatornákról. Azok támogatják a hatékony munkavégzést, vagy épp rengeteg plusz időt és energiát igényel az információk keresgélésre?

Kérd azonnali munkavállalói elégedettég felmérésünket!
https://brandma.hu/dolgozoi-elegedettsegmeres/

Mennyire elégedett az alábbi kommunikációs csatornákkal?

  • Belső levelezési lista, chatszoba
  • Prospektusok, plakátok
  • Zárt Facebook csoport
  • Előadás
  • Meeting
  • Nyilvános Facebook oldal
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Céges blog
  • A cég weboldala
  • Youtube

Hogyan tudnánk fejleszteni a kommunikációnkat?

Ajánlási hajlandóság mérése

Az egyik legjobb eszköz a munkavállalói elégedettség mérésére az ajánlási hajlandóság mérése. Erre pedig szuper eszköz a marketingesek által használt Net Promoter Score, vagyis NPS.

Hogyan működik?

Biztosan te is szoktad látni a gyorséttermekben a vásárlás után az érintőképernyőn a kérdést, hogy mennyire ajánlanád barátaidnak az éttermet? Egy 0-10ig terjedő skálán kell válaszolnod a kérdésre.

Munkavállalói elégedettség kérdőív

Az NPS számítási módja:

9-10 pont: támogatók
7-8 pont: semlegesek
0-6 pont: ellenzők

NPS = (támogatók/összes)-(ellenzők/összes)

A mérés eredményeként egy -100 és +100 intervallumon kapott pontszám határozza meg számunkra, hogy mekkora a cégünk támogatottsága. Ez a mutató egy általános képet mutat, nem ad választ arra a kérdésre, hogy miért ajánlanánk a céget. A dolgozói elégedettséget hosszabb távon méri, a lojalitásra fókuszál. A különböző pontszámokra további szegmens specifikus kérdéseket alkalmazhatunk. A 0-6 pontot adók kapjanak lehetőséget a probléma kifejtésére, melyből megismerhetjük a legsúlyosabb gondokat. A 7-8 pontra értékelőket pedig kérdezzük meg, mi az, ami lenyűgözné őket, ami hiányzott, így fejlesztési lehőségeinket is megismerhetjük.

Segítségre van szükséged a munkavállalói elégedettség felmérés elkészítéséhez?

Kérj ingyenes, 30 perces konzultációt és ismerd meg dolgozói elégedettségmérési szolgáltatásunkat!

Ezeket olvastad már?