A jó munkáltatói márka 5 titka

Szerző: | 2020. 03. 29. | Egyéb kategória

Sokan próbálkoznak munkáktatói márka építésével. Ezek azonban könnyedén kudarcba fulladhatnak. Te ne ess ebbe a hibába! Olvasd el cikkemet, melyből megtudod, mi a hatékony employer brand, a jó munkáltatói márka titka.

A cégednek el kell kerülnie az úgy nevezett „plastic fantastic” vagyis a művonzás csapdáját. Ennek lényege, hogy a vállalat komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy vonzónak tűnjön a munkavállalók szemében, de a mutatott kép nem reális.

Az ideális munkáltatói márka vonzó, hiteles, összehangolt és megkülönböztető, látható és átlátható, valamint következetes. Ezeket az összetevőket kifelé és befelé is kell kommunikálni.

A jó munkáltatói márka 1. titka: Vonzó és megkülönböztethető kép

A cégről kialakult külső kép leginkább a vonzerő és a megkülönböztető erő kutatásával és elemzésével figyelhető meg.

A vonzóság külső szemlélőként objektívebben megítélhető, mint a vállalat munkavállalóinak véleménye alapján, mert a belső dolgozók véleménye már a tapasztalataik alapján torzítana valamelyik irányba.  

A megkülönböztethetőség magában foglalja, hogy a vállalat mennyire tudja magát elhatárolni a szakmai vetélytársak körétől, valamint a nagymárkáktól.  A szakmai vetélytársak körébe azok a vállalatok tartoznak, akik a szakmaiság tekintetében jelentenek konkurenciát, vagyis az adott vállalatéhoz hasonló szakmai előremenetelt, karriert, illetve fejlődési lehetőséget tud biztosítani a munkavállalók számára. Ezek a versenytársak nem feltétlenül iparági versenytársak, előfordulhat, hogy tevékenységi körük teljesen eltérő. A szakmai vetélytársakon kívül a nagymárkák is veszélyt jelenthetnek a vállalat számára a megkülönböztethetőség kérdéskörében. Ezek a nagymárkák jellemzően olyan cégek, akik erős fogyasztói márkájuknak köszönhetően ismertek, ami munkaadói márkájukra is jelentős hatással bír.

Ha szeretnéd tudni, hogyan tudod elemezni a versenytársaid munkáltatói márkáját, olvasd el az erről írt cikkemet.

Munkáltatói márka titka - vonzó

A jó munkáltatói márka 2. titka: A hitelesség

A hitelességet a munkatársak tudják reálisan megítélni, hiszen ők azok, akik találkoztak a munkáltatói üzenettel a belépés előtt, majd megtapasztalták a valóságot munkatársként. Párhuzamot tudnak vonni az ígéretek és a tapasztalatok között. Hiába ismert a munkahely, ha nem hiteles.

A munkakeresők könnyebben hisznek egy független forrásnak, mint egy szponzorált hirdetésnek. Az online felületeket befolyásolni viszont szinte lehetetlen, éppen ezért inkább szemmel kell tartani, hogy mi jelenik meg a vállalatról, mint befolyásolni. A vállalati weboldalon pedig nem csak a jelenlegi munkalehetőségeket akarják megtalálni, hanem el akarják képzelni, milyen lehet a vállalatnál dolgozni. A cég dolgozói például videóban mesélhetnek arról, hogy milyen a munkahelyen dolgozni, hogyan tudják összeegyeztetni a munkájukat és a magánéletüket. A jelölt ez alapján könnyebben el tudja dönteni, hogy mennyire illik bele a vállalati kultúrába. Meg akarják ismerni a munkavállalói profilokat, nézőpontokat, tanácsokat, munkaköri leírásokat, személyes fejlődési lehetőségeket, a vezetőképzés modelljét, a gyakornoki munkákat és az előrelépési lehetőségeket. Tudni akarják, mit várhatnak.

KKV-ként bátran kommunikálhatjuk tehát, ha nálunk tényleg családias vagy baráti a légkör. De csak akkor, ha a kollégák tényleg megkapják azt a személyes vezetői figyelmet, amiről ódákat zengünk a social felületeinken.

Y és Z generációra különösen igaz, hogy válaszokat keresnek felmerülő kérdéseikre. Mielőtt jelentkeznénk egy pozícióra vagy egy gyakornoki programba, tudni szeretnénk, milyen lehet az adott vállalatnál dolgozni, mik az elvárások, milyenek a kollégák, milyen az atmoszféra. Természetesen az sem utolsó szempont, hogy milyen előrelépési lehetőségekre számíthatunk az adott vállalatnál, így fontos, hogy ezekről információt tudjunk szerezni valahonnan. Ha dolgozik ismerősünk az adott vállalatnál, szinte biztos, hogy meg fogjuk tőle kérdezni, milyenek a tapasztalatai, mi a véleménye.

Ha tudni szeretnéd, hogyan tudsz a munkáltatói márkaépítést leginkább elősegítő karrieroldalt készíteni, olvasd el a cikkemet.

A jó munkáltatói márka 3. titka: Az összehangoltság

A vonzóságon, a megkülönböztethetőségen és a hitelességen túl a negyedik tulajdonság az összehangoltság. Ez a külső célcsoportok és a belső munkatársak értékítélete közötti párhuzamot jelenti, ami leginkább az összehangolt kommunikáció eredménye. Éppen ezért az összehangoltság úgy mérhető, ha a külső elvárásokat összehasonlítjuk a munkatársak tapasztalataival.

Ehhez a legjobb, ha munkavállalói elégedettségmérést készítünk.

Összehangolt munkáltatói márka

A jó munkáltatói márka 4. titka: Az ismertség

Az előző tulajdonságokon túlmenően fontos tényező még az ismertség, a személyesség, illetve az emlékezetesség is. A vállalat ismertsége nagyban növelhető, ha előkelő helyet foglal el a legjobb munkahelyek listáján.

Ilyen lehet például:

A munkáltatói márka 5. titka: Az emlékezetesség és személyesség

A személyesség és az emlékezetesség szempontjából a vállalatoknak érdemes több személyes tapasztalaton alapuló employer brand kommunikációs tervet készítenie, amelyben szerepel:

  • a csoportos interjú,
  • az állásbörze a pályakezdők számára,
  • valamint a felsőoktatási intézmények hallgatóinak tartott előadások.

Ezekre azért van szükség, mert az ehhez hasonló, tényleges, kézzelfogható tapasztalatok teszik személyessé a vállalat munkaadói márkáját és kiemelkedővé a jelöltélményt.

A személyességnek továbbá fontos eleme a folyamatos visszacsatolás a kiválasztási folyamat során. Szintén a személyességet segíti, ha munkavállalói elégedettségmérést készítünk és megkérdezzük kollégáinkat, hogy hogyan lehetünk számukra még jobb munkahely. Ezenkívül pedig a távozó kollégákra is érdemes odafigyelni, és feltárni a távozás okait, mert számos olyan gyengeségre vagy veszélyre mutathat rá a vállalaton belül, ami alááshatja a munkaadói márkát, és amelyek kiküszöbölése elősegítheti a vállalat fejlődését, versenyképességének megőrzését.

Olvasd el további cikkeimet a munkáltatói márkáról és a munkaerő megtartásról:

Ezeket olvastad már?