Munkaerő megtartás eszközei – Így szerezz versenyelőnyt!

Szerző: | 2020. 03. 27. | Egyéb kategória, Munkaerő megtartása, Munkahelyi egészség

Tudni szeretnéd, melyek a munkaerő megtartás legjobb eszközei? Kíváncsi vagy, mit csinál a konkurencia és mivel szerezhetnél versenyelőnyt? Cikkünkből most megtudod, mire érdemes fókuszálnod, ha elkötelezett munkatársakat szeretnél!

Arról, hogy a hazai munkavállalók számára melyek a legfontosabb tényezők egy ideális munkahely, illetve egy egészséges munkahely kapcsán, korábban már írtam. Most azt fogjuk közelebbről megnézni, hogy a munkavállalók számára legfontosabb egészségfejlesztési eszközök közül melyek mennyire elterjedtek a hazai munkáltatók körében.

Szó lesz arról is, hogy az egészségfejlesztési terv egyes lépéseit a hazai cégek alkalmazzák-e, illetve, hogy milyen kommunikéciós platformokat használnak ehhez.

Munkaerő megtartás eszközei – Mit csinálnak a versenytársaid?

Az alábbi diagramon a munkavállalók preferenciái szerint rendezve láthatóak a munkaerő megtartás eszközei. A legfontosabb tehát a korrekt teljesítményértékelési rendszer, a legkevésbé fontos pedig a céges túrákon való részvétel.

Ez tehát a preferenciasorrend:

  • Korrekt teljesítményértékelési rendszer
  • Ergonómikus irodai berendezések (pl. korszerű monitor, ülőlabda)
  • Rugalmas munkaidő
  • Munkahelyi érkezde kialakítása / átalakítása
  • Vízautomata
  • Egészséges étkezdei / büfékínálat
  • Védőeszközök biztosítása (pl. zajvédő)
  • Adminisztratív kontroll (Betanítás, munkautasítások pontosítása)
  • Családbarát munkahely
  • Stresszkezelő tréning
  • Távmunka lehetősége
  • Műszaki kontroll (gépek, berendezések ellenőrzése, karbantartása)
  • Képzések, workshopok
  • Uszoda / Fitness / Sportpálya bérlet
  • Önismereti tréning
  • Pszichológiai tanácsadás
  • Vérnyomásmérés
  • Mobil laborvizsgálatok
  • Munkábajárás megszervezése / buszoztatás
  • Hallásvizsgálat
  • Munkahelyi masszázs
  • Allergiavizsgálat
  • Bőrgyógyászati vizsgálat
  • Fogyatékosságbarát munkahely
  • Pszicho-terror megelőzés, tréning
  • Családi / Sport / Egészségnap rendezése
  • Edzőterem berendezése / Sporteszközök beszerzése
  • Egészségfejlesztő megbeszélések
  • Életmódtanácsadás
  • Bringázz a munkába program
  • Autogén tréning
  • All You Can Move SportPass
  • Munkahelyi bölcsőde / óvoda
  • Nyári gyerekfelügyelet
  • Munkahelyi torna
  • Fitness Klub / Egyesület létrehozása
  • Csapatverseny / Sportbajnokság
  • Leszokást segítő csoportok (pl. dohányzás)
  • 0-24-es munkatárs támogató rendszer, telefonos segélyszolgálat
  • Munkahelyi alkoholstratégia, mértékletességet segítő programok
  • Gyalog / Vízi / Evezőstúra

A hazai cégek ezekre az igényekre változó eszközökkel reagálnak. A legtöbben a gyorsan megvalósítható lehetőségekre koncentrálnak, mint a vízautómata, az adminisztratív kontroll, a munkahelyi étkezde átalakítása, valamint a műszaki kontroll. Azonban ezek a megoldások is csak a hazai szervezetek alig több, mint 40%-ánál figyelhető meg.

A cégek egyharmadánál biztosítanak védőeszközöket, vérnyomásmérést és ergonómikus irodai berendezéseket. Nagyjából ugyanilyen arányban szerveznek képzéseket és vezetnek be családbarát intézkedéseket is.

A tényező fontossságához képest kevés helyen fordítanak figyelmet a korrekt teljesítményértékelésre, a stresszkezelésre, a távmunka lehetőségére és az egészséges büfékínálatra.

Ahhoz képest, hogy a munkavállalók számára nem fontos, sok cégnél szerveznek sport és egészségnapot, bringázz a munkába programot, csapatversenyeket vagy épp céges túrákat. Ezek az események építik a cég munkáltatói márkáját, azt azonban érdemes figyelembe venni, hogy ameddig a fontosabb igényekre nem reagál a cég, addig ezek az események csak rövidtávon lesznek a munkaerő megtartás eszközei. A hosszútávú elkötelezéshez a fontosabb problémákkal kell foglalkoznunk. Erre építve komoly versenyelőnyt szereznetünk, hiszen ezek a kezdeményezések a szervezet megítélését is javítani fogja a potenciális munkavállalók számára.

Munkaerő megtartás eszközei - Tényezők

Munkaerő megtartás eszközei – Mire nem fordítanak elég figyelmet a versenytársaid?

A munkahelyi egészségfejlesztési terv elkészítéséről korábban már írtam. Most arról lesz szó, hogy mely lépések azok, amelyekre a hazai szervezetek nem fordítanak megfelelő figyelmet. Így ha ezeket komolyan veszed, máris vonzóbb és hitelesebb munkáltatói márkát építhetsz, mint a konkurencia.

A hazai cégek fele jelöl ki a vállalati teljesítmény mérésére alkalmas mutatókat és kevesebb, mint 40% határozza meg az elérendő célokat és a KPI-okat. Ha erre odafigyelünk, már azzal is stratégiai alapokon nyugvó egészségfejlesztési tervet alakíthatunk ki, melynek köszönhetően nem csak ablakon kidobott pénz lesz a munkahelyi egészségfejlesztési programunk. A beruházásunk meg fog térülni.

A két legfontosabb pont, ahol viszont messze jobb eredményeket érhetünk el, mint a versenytársaink:

Munkaerő megtartás eszközei - tervezés

Munkaerő megtartási program tervezése – 1. lépés: Kiinduló helyzet felmérése

  • Vállalati teljesítménymérők azonosítása a szervezetek többségénél megtörténik. Ennek célja, hogy megállapítsuk, milyen tényezőket fogunk mérni, milyen területen tűzünk ki célokat. A folyamat eredményességét ezekhez a tényezőkhöz viszonyítva tudjuk majd mérni.
  • Munkakörülményekkel és munkakörnyezettel kapcsolatos kockázatok azonosítása. Ezzel már csak a vállalatok egyharmada foglalkozik, holott ez és az igények felmérése alapján tudjuk meghatározni, hogy mit érdemes fejlesztenünk a munkaerő megtartása érdekében.
  • Igények felmérése: ez az egész munkaerő megtartási programunk alapja. Ha nem kérdezzük meg a munkatársainkat, hogy mi az, amire szükségük van a hatékony és eredményes munkavégzéshez, mi az, amivel nem elégedettek, bármilyen munkaerő megtartási eszközt bevethetünk, az nagy valószínűséggel nem lesz hatékony.

Munkaerő megtartási program tervezése – 2. lépés: Célok kijelölése

  • Célok, célszámok és mérési indikátorok rögzítése: az üzleti életben célok kijelölése nélkül nincs értelme belevágnunk egyetlen fejlesztési, munkaerő megtartási programba sem. Ezek alapján a célszámok alapján tudjuk mérni, hogy elérte-e a célját a programunk. Reális, elérhető, számszerű és időhöz kötött célokat tűzzünk ki.
  • Programelemek meghatározáse, költség és időterv készítése: A programelemek meghatározásához korábbi cikkem jó alapot ad, hiszen rengeteg gyakorlatias ötletet tartalmaz, amelyekből válogatni tudsz. A költség és időterv elkészítése már egy kicsit bonyolultabb, hiszen számos árajánlatot kell majd kérned egy-egy ötlet megvalósításához, ráadásul már egy-egy önálló akció is sok előkészületet és tervezést igényel.
  • Kommunikációs terv készítése. Hiába van egy jó ötletünk és egy remekül összeállított munkaerő megtartási programunk, ha annak kommunikációjára nem fordítunk kellő figyelmet. Számos külső és belső kommunikációs csatorna áll rendelkezésünkre, de nem mindegy, hogy melyiken hogyan és kikkel kommunikálunk. Gondoljuk át, hogy ki a célcsoportunk, őket hogyan, milyen csatornákon és milyen üzenettel tudunk a leghatékonyabban elérni. Ne felejtsük el, hogy nem egyszer, egy csatornás, hanem egy folyamatos, átgondolt, többcsatornás kampányra van szükségünk ahhoz, hogy tényleg célba érjenek az üzeneteink és kollégáink részt vegyenek a programjainkban.

Munkaerő megtartási program tervezése 3. lépés: Külső és belső kommunikáció

A munkaerő megtartás legjobb eszköze a transzparens, folyamatos, kétirányú kommunikáció. Ennek egyik része, hogy felmérjük az igényeket és bevonjuk munkatársainkat már a tervezés szakaszában. Ötleteikkel, meglátásaikkal sokat tudnak segíteni, arról nem beszélve, hogy sokkal elkötelezettebbek lesznek az egészségfejlesztési, munkaerő megtartási program megvalósítása iránt.

Nézzük, milyen platformokat használ a konkurencia.

Ha egy mondatban kellene válaszolni erre a kérdésre, akkor a szervezeten belül maximum e-mailt, kifelé leginkább semmilyet. És ez az, amiből hatalmas előnyt kovácsolhatsz munkáltatói márkád építése során.

A belső kommunikációra számos platformot használhattok, legyen az egy meeting vagy egy Facebook csoport, ezeken a csatornákon könnyebben el fog jutni az információ a kollégákhoz.

A külső kommunikációnál az alapszabály az, hogy minden jobb, mint a semmi. Lehet az egy Facebook poszt-sorozat a cég oldalán, egy aloldal a weboldalon, vagy csak pár plusz mondat az álláshirdetésben. Jobb esetben ez lehet egy átfogóbb kommunikációs kampány, a kollégák által írt blogbejegyzésekkel, Facebookon és Instagramon megjelenő életképekkel, vagy bármivel, ami még eszedbe jut.

Kommunikációs csatornák

Munkaerő megtartási program tervezése – 4. lépés: Értékelés, mérés, visszacsatolás

A munkaerő megtartási programunk eredményeit minden esetben mérnünk és értékelnünk kell. Nézzük meg, milyen lehetőségeink vannak:

  • Az előzetesen vizsgált adatok újbóli mérése és összehasonlítása a kitűzött célszámokkal
  • A programmal való elégedettség mérése a kollégák közében kérdőívvel vagy interjú keretében.
  • A szervezet működésére és az emberi erőforrásra vonatkozó adatok úgybóli mérése. Ilyen lehet a fluktuáció, vagy a hiányzások hossza és gyakorisága.
  • A kollégák egészségének mérése szűrővizsgálatokkal.

Olvasd el további cikkeimet a munkaerő megtartásról, a vállalati egészségmegőrzésről és az employer brandingről:

Ezeket olvastad már?