A toborzási és kiválasztási folyamatban törekedni kell a jelölt bizonytalanságának csökkentésére, ugyanis a toborzás ma már a legtöbb cégnél nem arról szól, hogy a munkáltató válogat a jelöltek között. Sokkal inkább arról, hogy HR-esként megpróbálunk minél jobb jelöltélményt biztosítani a potenciális célcsoport számára és több jelöltet megfogni. Ennek oka nyilvánvalóan a jelentkezők számának visszaesése.
Ma már nem arról szól a toborzás, hogy a jelölt igyekszik a lehető leginkább megfelelni az elvárásainknak, sokkal inkább arról, hogy munkáltatóként mi vagyunk alárendelt helyzetben és mi próbálunk a munkavállalók elvárásainak megfelelni. Ez nem a belépés után kezdődik, már a toborzási folyamat első percétől kezdve figyelnünk kell arra, hogy egy jól átgondolt, stratégiai célok mentén tevékenykedő cégként jelenjünk meg a potenciális jelöltek fejében.
De hogyan tudjuk ezt elérni? Hogyan tudjuk csökkenteni a jelölt bizonytalanság érzetét a toborzási és kiválasztási folyamat során?
Alábbi 7 tippünkből megtudhatod!
A kiváló jelöltélmény 1. titka – Konkrét feladatok és elvárások
Ahhoz, hogy a jelölt minél pontosabban el tudja képzelni, milyen a munkakör, mit lesznek a feladatai, részletes és pontos információkra van szüksége. Az általános, túl átfogó feladatok leírása azért nem szerencsés, mert ezek alapján az érdeklődő nem tudja pontosan behatárolni, mi is lesz a feladata. Így pedig könnyen alá vagy fölébecsülheti saját képességeit a munkakör betöltése kapcsán, illetve a munkakörrel járó felelősség is nagyobbnak, vagy épp jelentéktelennek tűnhet.
Az elvárások kapcsán szintén nem árt, ha konkrét elvárásaink vannak a jelölttel szemben, de fontos, hogy ezek ne legyenek irreálisak. Itt is fogalmazzunk pontosan.
Rengeteg álláshirdetésben szerepel, hogy értsen a jelölt az MS Office-hez. Jó, de melyik programokhoz? Milyen szinten? Elég, ha ismerek pár Excel függvényt, vagy makróznom is tudni kell? A képzavar nem fog jó jelöltélményt eredményezni…
A kiváló jelöltélmény 2. titka – Mi fontos nekünk? Milyen a kultúránk és az értékrendünk?
Ez egy döntő kérdés lehet, már ha kapunk rá igazi választ jelöltként. Mindenki próbálja eladni magát, versenyképes a fizetés, fiatalos a légkör és jó a csapat. Van feljődési és előrelépési lehetőség. Remek.
Jelöltként azonban arra vagyok kiváncsi, hogy milyen a cég értékrendje? Vannak-e közös szokások? (Nem, az évente 2 csapatépítő hétvége önmagában nem vonzó.) Támogatják-e, ha valamilyen képzésen szeretnék részt venni?
Ennek kommunikálására jó lehetőség például a kollégák megszólaltatása. Ők miért szeretnek itt dolgozni? Mi az, ami örömöt okoz nekik a munkájukban? Ezeket az infókat akár egy munkavállalói elégedettség felmérés keretében is összegyűjtheted.
Még jobb, ha ezeket a céges törekvéseket és ennek kommunikációját a célcsoport igényeihez igazítod. Itt például arról írok részletesen, hogy mi fontos az Y és Z generáció számára.
A kiváló jelöltélmény 3. titka – Hogyan dolgozunk?
Mutassuk be a jelöltnek, hogy milyen lesz egy munkanapja. Térjünk ki minden olyan kérdésre, ami számunkra magától értetődő és természetes, mert a jelöltünknek nem az.
- Milyen feladatai lesznek?
- Mikor kezdődik és meddig tart a napja?
- Vannak-e heti rendszerű megbeszélések?
- Mennyi ideje van ebédelni?
- Van-e home office? Ha igen, milyen gyakran? Mennyire előre kell jelezni, ha igénybe szeretné venni?
- Van-e dress code?
- Csapatban dolgozunk? Ha igen, mutassunk néhány életképet a csapatokról, vagy írjunk róluk egy rövid bemutatkozót.
- Milyen a szervezet felépítése? Hol lesz a helye a jelöltnek, ha felveszik?
- Talán ez túl triviális, de a munkavégzés helye is legyen egyértelműen feltüntetve. (Találkoztam már olyan álláshirdetéssel, ahol a cég oldaláról egyszerűen nem derült ki, hogy hol található az irodájuk.)
A kiváló jelöltélmény 4. titka – A következő lépés kommunikálása
A jelölt bizonytalanságát csökkenti, ha megfelelően átlátja a kiválasztási folyamatot és tudja, hogy mikor és mi fog vele történni a kiválasztás során. Ezért nagyon fontos, hogy már előre informáljuk a folyamat lépéseiről és azok esedékességéről is.
A kiváló jelöltélmény 5. titka – Határidők
Ha adunk jelentkezési határidőt, akkor nagyobb eséllyel fognak jelentkezni a pozícióra, vagy éppen gyorsabban fognak jelentkezni a pozícióra, mert nem akarnak lemaradni róla. Szintén segít abban is, hogy a jelölt tudni fogja, hogy még aktuális-e az állás. Sokszor elérhetőek maradnak olyan álláshirdetések, amelyeket időközben már betöltöttek, ez pedig kellemetlen lehet mind a jelölt, mind a cég számára, hiszen a jelölt időt szánt a jelentkezésre, a cégek viszont sok esetben teljesen figyelmen kívül hagyják a jelentkezést. Később valószínűleg jól jönne a szervezet számára, ha lenne olyan jelölti adatbázisa, akiket később egy új pozícióval megkereshetnek, de ennek az a feltétele, hogy jó élményeket kell szereznie a jelöltnek.
Tehát, ha egy pozíciónkat már betöltötték, szánjunk két percet az aloldal elrejtésére a karrieroldunkon.
A kiváló jelöltélmény 6.titka – A gyors válasz
Fontos, hogy ha új munkatársat keresünk, akkor ne várassuk hetekig a jelölteket. Legyen egy jól felépített folyamatunk, akár automatizáltan is, hogy a jelentkezés után kapjon egy visszajelzést a jelentkező, hogy megkaptuk az önéletrajzás és x napon belül visszajelzünk neki. Minden kiválasztási lépcső után kapjon választ, akkor is, ha nem szeretnénk folytatni vele a folyamatot. Azt hiszem, azt mondanom sem kell, hogy minden jelöltnek válaszoljunk.
A kiváló jelöltélmény 7. titka – Tippek a jelentkezéshez
Sokat segít a jelentkezőnek, ha adunk neki néhány tippet azzal kapcsolatban, hogy mi hogyan képzeljük el a kiválasztást, mi az, ami nekünk fontos. Sok jelentkező küzd azzal, hogy nem tudja, mit írjon a motivációs levélbe, hogyan szólítsa meg az e-mail olvasóját, ha karrier vagy info címre kell CV-t küldeni. Nem tudja azt sem, hogy hogyan öltözzön fel egy interjúra és hogy mennyi idővel számoljon az interjú időpont egyeztetésénél. Ezek apróságok, de jelentősen növelik a jelölt komfortérzetét. A munkakeresők számára a folyamatos jelentkezések, állásinterjúk komoly stresszt jelentenek, sokuk teljesítményére ez negatívan hat, így a szorongás miatt nem is tudja megmutatni, hogy mire képes. Munkáltatóként törekednünk kell arra, hogy a jelölt pozitívan élje meg a jelentkezési folyamatot és megmutathassa erősségeit, rátermettségét.
Fejlesztenéd a jelöltélményt a cégednél?
Kérd toborzási folyamat tervezőnket, hogy tökéletesítsd a jelöléltményt a cégednél.
Ha pedig automatizált toborzási rendszert szeretnél, próbáld ki online toborzási szolgáltatásunkat pénzvisszafizetési garanciával.