Számos varázsigét ismerünk a Harry Potter filmekből, amelyek segítségével különleges dolgokat érhetünk el. Azonban a való életben a kommunikáció az igazi varázslat. Az emberek szavainak ereje hatalmas lehet, és ez különösen igaz a munkahelyi kommunikációra. Ennek működése, és az ebből származó jó légkör nem csak a hatékonyabb munkavégzést teszi lehetővé, de a munkaerő megtartást is segíti, hiszen az emberek általában jobban érzik magukat olyan munkahelyen, ahol a kommunikáció nyitott és hatékony: ezt a pandémia évei is bizonyították. Ebből a cikkből megtudhatod, mik a filmekből ismert varázsigék „munkahelyi fordításai”, mi a szerepe az asszertív és a pozitív kommunikációnak, illetve felsorolom neked, hogyan alakíthatod ki mindezt vezetőként a saját cégeden belül.

Asszertív munkahelyi kommunikáció- Expecto Patronum & Nox
A kommunikáció asszertivitása azt jelenti, hogy határozottan, de mégis udvariasan közöljük a véleményünket, kéréseinket, érzéseinket. Sokan azonban úgy érzik, hogy az asszertív kommunikációs bagolypostájuk a rivallóban kimerül, holott ennél sokkal kifinomultabb megoldásokat is találhatunk.
Például, ha szeretnénk felhívni a figyelmet egy problémára, használhatjuk a Harry Potter filmekben gyakran is gyakran előforduló Patrónus bűbájt, ami segít legyőzni a sötétséget. Ebben az esetben pedig a “Igen, van egy problémám, amiről szeretnék beszélni” típusú mondat segíthet. Ha pedig egy határozottabb, de mégis udvariasabb megfogalmazásra van szükségünk, például egy elutasításnál, használhatjuk a “Nox” varázsigét, ami azt jelenti, hogy “nem”. Ebben az esetben pedig a “Sajnálom, de nem tudok erre a feladatra igent mondani” felütéshez hasonló formák célra vezetőek.

Pozitív munkahelyi kommunikáció- Wingardium Leviosa, Lumos & Accio
A munkahelyi kommunikációban nem csak az asszertív, hanem a pozitív kommunikáció is nagyon fontos szerepet játszik. A pozitív kommunikáció segít az embereknek jobban megérteni egymást, és erősíti az összetartást a munkahelyen. Az egyik példa a “Wingardium Leviosa” varázsige, ami segít a tárgyakat felemelni és mozgatni. Ebben az esetben a “Nagyszerű munkát végzel, folytasd így tovább” mondattal varázsolhatunk, ami segíthet a kollégák motiválásában és önbizalmának növelésében.
A kommunikációban a megfelelő nyelvezet használata is nagyon fontos, különösen akkor, ha a beszélgetés érzékeny témákat érint. Ilyenkor fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő szavakat, és tiszteletteljesen kezeljük a helyzetet. Erre a célra jó példa a “Lumos” varázsige, ami segít a sötétségben látni. Ebben az esetben a “Sajnálom, hogy kellemetlenséget okoztam, szeretném megbeszélni veled a helyzetet” felütéstől induljunk el, ami segíthet a nehéz helyzetek kezelésében
Végül, de nem utolsó sorban, a figyelmes kommunikáció is fontos a munkahelyi kapcsolatokban. Az emberek sokszor érzik úgy, hogy nem hallgatják meg őket, nem veszik figyelembe a véleményüket. Erre a célra használhatjuk a “Invito” varázsigét, ami segít tárgyakat vonzani. Ebben az esetben a “Szeretném meghallgatni a véleményedet erről a kérdésről” kifejezéstől induljunk, ami elősegíti a kollégák bevonását .
Mit tehetsz vezetőként?
Hallgass és figyelj
Az egyik legfontosabb dolog, amit tehetünk a munkahelyi kommunikáció fejlesztése érdekében, a hallgatás. Mindenkinek szüksége van rá, hogy meghallgassák , és ha a vezetőjük megadja nekik ezt a lehetőséget, akkor sokkal motiváltabbak és elégedettebbek lesznek.
Használj egyszerű, világos nyelvezetet
Nem mindenki ért a szakzsargonhoz, és ha a vezető túl bonyolult nyelvezetet használ, akkor az emberek könnyen eltávolodhatnak tőle. Használj egyszerű, közérthető szavakat , és világosan fogalmazd meg az üzeneteidet.
Légy következetes
Fontos, hogy a vezető mindig következetes legyen a kommunikációban. Ha az üzenetek különböző formában érkeznek meg az emberekhez, akkor az zavarodottságot okozhat. Légy következetes a kommunikációban, hogy az emberek biztosak legyenek abban, hogy mindig ugyanazt kapják.
Legyél nyitott
Az emberek gyakran félnek megosztani az ötleteiket a vezetőjükkel, mert úgy érzik, hogy azok egyszerűen nem is érdeklik őt. Legyél nyitott az új ötletekre, és használd olyan varázsigéket a korábbi bekezdésekből, mint az “Invito” (hívás), hogy magadhoz vonzd az ötleteket és javaslatokat.
Tervezz rugalmasan
A munkahelyi kommunikáció sikeres fejlesztése érdekében megfelelő tervezésre van szükség. Használj olyan varázsigéket, mint az “Alohomora”, hogy megnyisd az ajtót az új ötletek, javaslatok előtt, és tervezz, de hagyj teret az új ötletekre és azok bevezetésére. Nem kell mindent egyedül kitalálnod és megvalósítanod.
Támaszkodj a technológiára
A technológia sokféle lehetőséget kínál a kommunikáció javítására. Használd ki ezeket a lehetőségeket, hogy üzeneteid hatékonyabban célba érjenek. . Ehhez használhatsz például üzenetküldő szolgáltatásokat vagy videohívásokat a távmunkásokkal való kommunikációhoz.
Adj visszajelzést
A visszajelzés kulcsfontosságú a munkahelyi kommunikációban. Adj visszajelzést az embereknek arról, hogy mit gondolsz munkájukról, teljesítményükről. Gyakran dicsérd őket és mondd el nekik, hogy mit csináltak jól!
Legyél empatikus
Az empátia egy fontos tulajdonság a munkahelyi kommunikációban. Az embereknek szükségük van arra, hogy úgy érezzék, a vezetőjük megérti és támogatja őket. Használj olyan varázsigéket, mint a “Lumos”, hogy rávilágíts a egy-egy nézőpontra, ezzel elősegítve, hogy kollégáid jobban megértsék egymást.
Légy türelemmel
A kommunikáció fejlesztése időbe telhet, és gyakran előfordulhatnak megtorpanások Legyél türelmes, és dolgozz együtt az emberekkel, hogy javítsd a munkahelyi kommunikációt.
Azonban nem csak a varázslatokkal lehet javítani a kommunikációt. Útravalóul összeszedtük a gyakorlati megvalósítás elemeit:
- Képezd ki az embereket a hatékony kommunikációra.
- Biztosítsd az embereknek az eszközöket és a technológiát
- Rendszeresen tarts megbeszéléseket és beszélgess az emberekkel személyesen is.
Összességében tehát a kommunikáció nagyon fontos szerepet játszik a munkahelyi kapcsolatokban. A szavaknak hatalmuk van, és fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogyan fogalmazzuk meg a mondanivalónkat. Az asszertív, pozitív, tiszteletteljes és figyelmes kommunikáció segíthet a munkahelyi kapcsolatok fejlesztésében és erősítésében. A munkahelyi kommunikáció platformjairól a munkaerő megtartási program harmadik lépésében tájékozódhatsz.
Ha tetszett a cikk, kövess be LinkedIN-en további érdekes tartalmakért!