Versenytárs elemzés szempontjai, versenytárs elemzés módszerei HR szemmel

Szerző: | 2020. 04. 11. | Egyéb kategória, Toborzás-kiválasztás

HR fókuszú versenytárs elemzést kell készítened? Akkor a legjobb helyen jársz! Ismerd meg az Employer branding stratégiához alkalmazható versenytárs elemzés módszereit és szempontjait!

Versenytárs elemzés lépései

1. Válasszuk ki, kiket akarunk elemezni!

Fontos, hogy a HR fókuszú versenytárs elemzés során nem csak az iparági versenytársainkra kell gondolnunk, hanem azokra a cégekre is, akik hasonló pozíciókra toboroznak, mint mi. Tehát ugyanazt a célcsoportot próbálják elérni. Ők a mi igazi versenytársaink HR szempontból.

2. Mérjük fel a rendelkezésünkre álló erőforrásokat!

Még mielőtt kiválasztanánk a versenytárs elemzés szempontjait, határozzuk meg, hogy pontosan mennyi időnk és pénzünk van az elemzésekre. Ennek alapján ha kell, szűkítsük a versenytársak listáját.

3. Döntsük el, mit akarunk elemezni, válasszuk ki a versenytárs elemzés szempontjait!

A lehetséges versenytárs elemzési szempontok száma szinte végtelen. Kicsit lejjebb olvashatsz majd rengeteg ötletet, hogy mit érdemes elemezned. Viszont mielőtt bármit is csinálnál, el kell döntened, hogy minek nézel utána.

4. Tegyük skálázhatóvá a méréseinket!

Alakítsunk ki egy pontrendszert. Ez egyrészt azért fontos, mert könnyen szubjektív, megérzésalapú elemzéssé válhat az egész, ami nem fogja segíteni, hogy számszerű adatokat tegyél a menedzsment elé. Enélkül pedig támogatni sem fogja a későbbi fejlesztési javaslataidat.

A másik ok, ami miatt ez fontos, hogy ha többen dolgoztok a versenytársak elemzésén, akkor objektív értékelési szempontok nélkül nem fogjátok tudni összehansonlítani az eredményeiteket. Ez pedig nem fog segíteni, amikor levonjátok a következtetéseket és fejlesztési javaslatokat tesztek a saját HR működésetekre, toborzási kommunikációtokra.

5. Készítsünk képernyőképet vagy képernyővideót a legjobb ötletekről!

Ez a lépés azt hiszem, magáért beszél. Tulajdonképpen azért csináljuk az egészet, hogy megtaláljuk a best practice-ket és beépítsük saját folyamatainkba.

Versenytárs elemzés szempontjai

Akkor most jöjjön a legizgalmasabb rész, amit a versenytárs elemzés harmadik lépéseként el kell döntened. Vagyis az, hogy milyen szempontokat akarsz figyelembe venni az elemzés során. Íme pár ötlet.

Versenytárs elemzés szempontjai – 1. Weboldal és karrieroldal elemzése

A karrieroldal elemzése során az alábbiakat érdemes megnézni:

  • Milyen tartalmak vannak az oldalon? Csak az álláshirdetések, vagy találtál információt a juttatásokról, a jelentkezés folyamatáról, a toborzási munkatársakról és a céges szokásokról, értékekről, az ajánlási rendszerről és a munkakörülményekről is?
  • Milyen az oldal kinézete? Sok vagy kevés a szöveg? Stock fotókat vagy saját képeket használnak?
  • Mobilra optimalizált az oldal?
  • Van céges blog, ahol a kollégák írják a cikkeket?
  • Milyenek az álláshirdetések? Csak egy felturbózott munkaköri leírás, vagy rövid, vonzó szöveg, személyes sztorikkal vagy akár videókkal kiegészítve? Vannak képek az oldalon?
Versenytárs elemzés a karrieroldalon

Versenytárs elemzés szempontjai – 2. Jelentkezési folyamat tesztelése

  • Hány kattintás alatt tudsz jelentkezni egy pozícióra?
  • Mennyi időtt vett igénybe a jelentkezés?
  • Mire van szükség a jelentkezéshez? Regisztrációra? CV-re és motivációs levélre? A LinkedIn profilod linkjére? A folyamat egyszerűsége alapján pontozd a versenytársaidat.
  • Ha jelentkeztél egy pozícióra, érdemes azt is nyomon követni, hogy kaptál-e visszajelzést a cégtől. Ha igen, mennyi idő alatt?

Versenytárs elemzés szempontjai – 3. Használt állásportálok elemzése

Ez után nézd meg, hogy milyen állásportálokon hirdetnek.

  • Hány nyitott pozíciójuk van?
  • Mióta keresnek az adott pozícióra?
  • Milyen célcsoportot próbálnak elérni? Fiatalokat, vagy tapasztaltabb álláskersőket?
  • A hirdetési szöveg illeszkedik a célcsoporthoz? Zynternen például ne várjunk el többéves tapasztalatot, meg 40 órás munkaidőt egy fizetetlen gyakornoki pozícióra, mert ablakon kidobott pénz lesz.

Időnként jelennek meg új állásportálok a munkaerőpiacon, amiket érdemes rendszeresen számba venni, elemezni és tesztelni.  Ha pedig működnek, el kell kezdeni használni őket. 

Versenytárs elemzés szempontjai – 4. Közösségi média jelenlét

  • Van Facebook oldaluk, HR marketing céllal?
  • Hány követőjük van az egyes platformokon?
  • Hirdetnek rajta állásokat?
  • Milyen gyakran posztonak?
  • Milyen témákról posztolnak?
  • Milyen a posztok szövegezése?
  • Használnak #-et és linkrövidítőt?
  • Használnak Facebook pixelt és remarketing hirdetéseket?
  • Milyen a posztok vizuális tartalma? Stock fotók vagy saját képek?
  • Használnak videókat vagy más vizuális megoldást? (Pl galériát, animációkat, gifeket, bármit, ami nem egy sima kép)
  • Vannak szakmai cikkek vagy videók, amelyek segítik pozicionálni a céget a potenciális munkavállalók számára?
  • A kollégák megosztják ezeket a tartalmakat privát oldalukon?
  • Mit csinálnak LinkedInen, Instagramon, YouTube-on? 
Versenytárs elemzés a közösségi médiában

Az alábbi témák közül hányról találtál információt?

  • Szociális, jól-léti tényezők (pl. családbarát munkahely, gyermekellátás támogatása, CSR, egészségmegőrzés támogatása)
  • Mobilitási és képzési tényezők (pl. külföldi tapasztalatszerzési lehetőség, szakmai képzések, nemzetközi háttér, utazási lehetőség)
  • Munkahelyi kapcsolatok (pl. munkatársak és vezetők bemutatkozása, csapatmunka, tehetségmenedzsment, teljesítményértékelés, mentoring és coaching)
  • Juttatások (pl. bónuszok, béren kívüli juttatások, lakhatási támogatás, gyakori előléptetés)
  • Fizikai munkakörnyezet és munkakörülmények (pl. biztonságos, szép iroda, az iroda ehelyezkedése, használt eszközök jó minősége, rugalmas munkaidő és távmunka lehetősége)
  • Munkaköri sajátosságok bemutatása (pl. változatos, kreatív feladatok, fejlődési lehetőség bemutatása személyes történeteken keresztül)
  • Brand és vállalati kultúra bemutatása

Versenytárs elemzés szempontjai – 5. Toborzási célú események, rendezvények

A toborzási stratégia hatékony eleme a céges toborzó esemény is. Gondolj csak a különböző hackaton-okra, nyílt napokra, szakmai versenyekre vagy cégek által szervezett szakmai meetupokra.

Ha tudatosan szervezitek, akkor ezeken az eseményeken is tudtok talent pool-t építeni.

Nem baj, ha nincs büdzsé nagy országos állásbörzékre vagy arra, hogy kivonuljatok trendi zenei fesztiválokra. A kisebb, saját rendezvény, szakmai meetup, meetup sorozat, verseny vagy nyílt nap is segíthet elérni a kitűzött toborzási célokat.

Tökéletesítenéd munkaerő toborzási módszereidet?

Kérd online toborzási kisokosunkat 34 azonnal alkalmazható ötlettel és a legjobb gyakorlatok bemutatásával a sikeres és hatékony jelöltszerzéshez! 

Tartalom:

  • Értékelési szempontok
  • 30 elemzett cég rangsora
  • Best practice-k a karrieroldalról
  • Best practice-k a social médiáról
  • Bármilyen cégnél alkalmazható, gyors fejlesztési javaslatok
  • Egyedi ajánlat

Ezeket olvastad már?