HR fókuszú versenytárs elemzést kell készítened? Akkor a legjobb helyen jársz! Ismerd meg az Employer branding stratégiához alkalmazható versenytárs elemzés módszereit és szempontjait!
Versenytárs elemzés lépései
1. Válasszuk ki, kiket akarunk elemezni!
Fontos, hogy a HR fókuszú versenytárs elemzés során nem csak az iparági versenytársainkra kell gondolnunk, hanem azokra a cégekre is, akik hasonló pozíciókra toboroznak, mint mi. Tehát ugyanazt a célcsoportot próbálják elérni. Ők a mi igazi versenytársaink HR szempontból.
2. Mérjük fel a rendelkezésünkre álló erőforrásokat!
Még mielőtt kiválasztanánk a versenytárs elemzés szempontjait, határozzuk meg, hogy pontosan mennyi időnk és pénzünk van az elemzésekre. Ennek alapján ha kell, szűkítsük a versenytársak listáját.
3. Döntsük el, mit akarunk elemezni, válasszuk ki a versenytárs elemzés szempontjait!
A lehetséges versenytárs elemzési szempontok száma szinte végtelen. Kicsit lejjebb olvashatsz majd rengeteg ötletet, hogy mit érdemes elemezned. Viszont mielőtt bármit is csinálnál, el kell döntened, hogy minek nézel utána.
4. Tegyük skálázhatóvá a méréseinket!
Alakítsunk ki egy pontrendszert. Ez egyrészt azért fontos, mert könnyen szubjektív, megérzésalapú elemzéssé válhat az egész, ami nem fogja segíteni, hogy számszerű adatokat tegyél a menedzsment elé. Enélkül pedig támogatni sem fogja a későbbi fejlesztési javaslataidat.
A másik ok, ami miatt ez fontos, hogy ha többen dolgoztok a versenytársak elemzésén, akkor objektív értékelési szempontok nélkül nem fogjátok tudni összehansonlítani az eredményeiteket. Ez pedig nem fog segíteni, amikor levonjátok a következtetéseket és fejlesztési javaslatokat tesztek a saját HR működésetekre, toborzási kommunikációtokra.
5. Készítsünk képernyőképet vagy képernyővideót a legjobb ötletekről!
Ez a lépés azt hiszem, magáért beszél. Tulajdonképpen azért csináljuk az egészet, hogy megtaláljuk a best practice-ket és beépítsük saját folyamatainkba.
Versenytárs elemzés szempontjai
Akkor most jöjjön a legizgalmasabb rész, amit a versenytárs elemzés harmadik lépéseként el kell döntened. Vagyis az, hogy milyen szempontokat akarsz figyelembe venni az elemzés során. Íme pár ötlet.
Versenytárs elemzés szempontjai – 1. Weboldal és karrieroldal elemzése
A karrieroldal elemzése során az alábbiakat érdemes megnézni:
- Milyen tartalmak vannak az oldalon? Csak az álláshirdetések, vagy találtál információt a juttatásokról, a jelentkezés folyamatáról, a toborzási munkatársakról és a céges szokásokról, értékekről, az ajánlási rendszerről és a munkakörülményekről is?
- Milyen az oldal kinézete? Sok vagy kevés a szöveg? Stock fotókat vagy saját képeket használnak?
- Mobilra optimalizált az oldal?
- Van céges blog, ahol a kollégák írják a cikkeket?
- Milyenek az álláshirdetések? Csak egy felturbózott munkaköri leírás, vagy rövid, vonzó szöveg, személyes sztorikkal vagy akár videókkal kiegészítve? Vannak képek az oldalon?
Versenytárs elemzés szempontjai – 2. Jelentkezési folyamat tesztelése
- Hány kattintás alatt tudsz jelentkezni egy pozícióra?
- Mennyi időtt vett igénybe a jelentkezés?
- Mire van szükség a jelentkezéshez? Regisztrációra? CV-re és motivációs levélre? A LinkedIn profilod linkjére? A folyamat egyszerűsége alapján pontozd a versenytársaidat.
- Ha jelentkeztél egy pozícióra, érdemes azt is nyomon követni, hogy kaptál-e visszajelzést a cégtől. Ha igen, mennyi idő alatt?
Versenytárs elemzés szempontjai – 3. Használt állásportálok elemzése
Ez után nézd meg, hogy milyen állásportálokon hirdetnek.
- Hány nyitott pozíciójuk van?
- Mióta keresnek az adott pozícióra?
- Milyen célcsoportot próbálnak elérni? Fiatalokat, vagy tapasztaltabb álláskersőket?
- A hirdetési szöveg illeszkedik a célcsoporthoz? Zynternen például ne várjunk el többéves tapasztalatot, meg 40 órás munkaidőt egy fizetetlen gyakornoki pozícióra, mert ablakon kidobott pénz lesz.
Időnként jelennek meg új állásportálok a munkaerőpiacon, amiket érdemes rendszeresen számba venni, elemezni és tesztelni. Ha pedig működnek, el kell kezdeni használni őket.
Versenytárs elemzés szempontjai – 4. Közösségi média jelenlét
- Van Facebook oldaluk, HR marketing céllal?
- Hány követőjük van az egyes platformokon?
- Hirdetnek rajta állásokat?
- Milyen gyakran posztonak?
- Milyen témákról posztolnak?
- Milyen a posztok szövegezése?
- Használnak #-et és linkrövidítőt?
- Használnak Facebook pixelt és remarketing hirdetéseket?
- Milyen a posztok vizuális tartalma? Stock fotók vagy saját képek?
- Használnak videókat vagy más vizuális megoldást? (Pl galériát, animációkat, gifeket, bármit, ami nem egy sima kép)
- Vannak szakmai cikkek vagy videók, amelyek segítik pozicionálni a céget a potenciális munkavállalók számára?
- A kollégák megosztják ezeket a tartalmakat privát oldalukon?
- Mit csinálnak LinkedInen, Instagramon, YouTube-on?
Az alábbi témák közül hányról találtál információt?
- Szociális, jól-léti tényezők (pl. családbarát munkahely, gyermekellátás támogatása, CSR, egészségmegőrzés támogatása)
- Mobilitási és képzési tényezők (pl. külföldi tapasztalatszerzési lehetőség, szakmai képzések, nemzetközi háttér, utazási lehetőség)
- Munkahelyi kapcsolatok (pl. munkatársak és vezetők bemutatkozása, csapatmunka, tehetségmenedzsment, teljesítményértékelés, mentoring és coaching)
- Juttatások (pl. bónuszok, béren kívüli juttatások, lakhatási támogatás, gyakori előléptetés)
- Fizikai munkakörnyezet és munkakörülmények (pl. biztonságos, szép iroda, az iroda ehelyezkedése, használt eszközök jó minősége, rugalmas munkaidő és távmunka lehetősége)
- Munkaköri sajátosságok bemutatása (pl. változatos, kreatív feladatok, fejlődési lehetőség bemutatása személyes történeteken keresztül)
- Brand és vállalati kultúra bemutatása
Versenytárs elemzés szempontjai – 5. Toborzási célú események, rendezvények
A toborzási stratégia hatékony eleme a céges toborzó esemény is. Gondolj csak a különböző hackaton-okra, nyílt napokra, szakmai versenyekre vagy cégek által szervezett szakmai meetupokra.
Ha tudatosan szervezitek, akkor ezeken az eseményeken is tudtok talent pool-t építeni.
Nem baj, ha nincs büdzsé nagy országos állásbörzékre vagy arra, hogy kivonuljatok trendi zenei fesztiválokra. A kisebb, saját rendezvény, szakmai meetup, meetup sorozat, verseny vagy nyílt nap is segíthet elérni a kitűzött toborzási célokat.
Tökéletesítenéd munkaerő toborzási módszereidet?
Kérd toborzási folyamat tervezőnket, hogy új kollégáidat olcsóbban és gyorsabban fel tudd venni.
Ha pedig automatizált toborzási rendszert szeretnél, nézd meg online toborzási szolgáltatásunkat.
Olvasd el további cikkeimet az employer brandingről és a munkaerő toborzásról:
- Munkavállalói elégedettség felmérés, dolgozói elégedettség kérdőív
- A jó munkahely 7 legfontosabb jellemzője
- Hogyan legyenek elkötelezett munkatársaid? – 12 kérdés a munkaerő megtartásához
- Employer branding jelentése, munkáltatói márka fogalma
- A működő munkáltatói márka 5 titka
- Ez az 5 leggyakoribb employer branding hiba
- Employer Branding stratégia lépésről – lépésre
- Garantáltan működő Employer Branding eszközök
- Employer Branding kommunikáció – Milyen platformokat használnak a versenytársaid?
- Munkáltatói márkaépítés eszközei – Tudd meg, mit csinálnak a versenytársaid!
- Employer Branding az Y generáció megszerzéséért
- Employer Branding a Z generáció megszerzéséért
- Versenytárs elemzés módszerei HR szemmel
- A hatékony online toborzás titka
- Tudd meg a sikeres Facebook álláshirdetés titkát! – Esettanulmány egy cukrászda online toborzási kampányáról
- A jó jelöltélmény 7 titka – Tippek a jelölt bizonytalanságának csökkentésére
- Karrieroldal felépítése – Mit mondjunk a pozícióról, a kiválasztásról és a cégről?