Így készíts munkahelyi egészségfejlesztési tervet lépésről-lépésre. Cikkemből megtudod, hogy hogyan tudsz elkészíteni egy megvalósítható, stratégiai célokat támogató munkahelyi egészségfejlesztési tervet. Szó lesz arról is, hogy mit és hogyan érdemes elemezned, milyen szempontokat kell figyelembe venned a tervezés során.
Mielőtt nekiállnál a vállalati egészségfejlesztési terv készítésének, gondold át, hogy kik azok a kollégáid, akik szívesen részt vennének a tervezésben és a megvalósításban. Egyszemélyes hadseregként nem fogsz tudni megküzdeni a feladattal, ha viszont bevonod a munkatársaidat is, máris lesznek elkötelezett támogatói az egészségfejlesztésnek. Így a többiek meggyőzése, ösztönzése is könnyebb lesz.
Vállalati egészségfejlesztési terv készítése – 1. lépés: A kiinduló helyzet felmérése
Ennek keretében érdemes olyan belső elemzéseket végezni, amelyek a vállalat jelenlegi működését és a jövőbeni cselekvési lehetőségeket vizsgálja. Mielőtt belevágnánk, ne felejtsük el, hogy konkrét, kézzelfogható adatokra van szükségünk ahhoz, hogy valóban a stratégiát támogató programot alakítsunk ki.

A vállalati teljesítménymérők dokumentálása
Az alábbiakat érdemes elemezni:
- kilépések aránya
- hiányzások aránya,
- munkaerő összetétele,
- munkaerő egészségi állapota,
- termelékenység,
- nyereségesség,
- a munkahely fizikai jellemzői,
- munkahelyi balesetek előfordulása,
- belső struktúra feltárása, elemzése
- egészségi és biztonsági politika megismerése
Munkahelyi és pszicho-szociális kockázatazonosítás, értékelés, kezelés
Ennek keretében átfogó megelőzési politika kialakítására lesz szükséged, amely foglalkozik:
- a technológia kialakításával,
- a munkaszervezéssel,
- a munkakörülményekkel,
- a szociális kapcsolatokkal,
- a munkakörnyezethez kapcsolódó faktorokkal.
Ezek megfelelő mélységű elemzése elengedhetetlenül fontos a tervezési fázisban.
Munkavállalók egészségügyi állapotfelmérése
- Ebben a szakaszban a munkavállalóink egészségi állapotának kulcs paramétereit kell meghatároznunk és mérnünk. Ilyen lehet például a koleszterin-szint, a vérnyomás, a jól-lét, a megbetegedések és halálesetek előfordulása.
- Ezt követi az életstílusjellemzők, mint például a dohányzás, az alkohol és drogfogyasztási szokások dokumentálása.
- A következő lépés az egyén életviteli, táplálkozási, sportolási és konfliktuskezelési szokásainak megismerése.
Ezek együttesen befolyásolják munkavállalóink egészségügyi állapotát. A kapott eredmények alapján alapján azonban meg tudjuk határozni, milyen életmódbeli változtatások szükségesek. Ezek a hatások a munkahelyen kívül is érvényesülnek. Az egyéni egészségstratégia kialakítása fontos szerepet játszik a meggyőzésben, a motiváció kialakításában.

Az igények felmérése interjúkkal, kérdőívvel
Olyan vállalati megoldásra van szükséged, amely:
- változtatni tudja az egyén magatartását,
- fejleszteni tudja a megelőzésen alapuló vállalati egészségkultúrát,
- mérhetővé, elemezhetővé teszi a munkavállalók egészségügyi állapotának változását.
Ennek kialakításához a munkahely és a munkavállalók állapotfelmérésén túl érdemes a munkavállalói igényeket is feltárni, hogy olyan programokat alakíthass ki, amely iránt a kollégáid érdeklődnek és elkötelezettek.
Vállalati egészségfejlesztési terv készítése – 2. Lépés: Cselekvési terv kidolgozása
Ennek a lépésnek 4 szakasza van.
Célok, célszámok rögzítése
Különös tekintettel:
- az egészségügyi célokra (egészségi állapot mutatói, életstílus, foglalkozási veszélyek változása),
- az ipari kapcsolatokra vonatkozó célokra (kommunikáció, munkahelyi légkör, sztrájkok)
- és a vállalati eredményességi célokra (hiányzás, kilépés, ügyfélelégedettség, termékminőség, prémiumok).
Konkrét, számszerűsíthető célokat kell kijelölnöd. Ilyen lehet például az, hogy “10%-kal csökkentjük a munkahelyi balesetek számát a következő 1 évben”. Vagy az, hogy a 2 éven belüli kilépések számát 10%-kal csökkentjük a következő évben.”

Részletes tervezés
- A program eleminek,
- költségeinek,
- költségviselőinek (vállalat, dolgozók, kormány),
- költségmegtakarításainak,
- időkeretének részletes leírása,
- a várt eredmények és a
- bevezetési mód meghatározása.
- Felelősök és határidők kijelölése az egyes lépésekhez, akciókhoz.
Fontos, hogy a program holisztikus szemléletet tükrözzön és kiterjedjen mind a fizikai, érzelmi, anyagi és szociális jól-létre is.
Az egyes programelemekhez itt találsz olyan ötleteket, amelyek az egészségmegőrzést, itt pedig olyanokat, amelyek az egészségfejlesztést támogatják.
Kommunikációs terv készítése
Ennek keretén belül azt kell megterveznünk, hogy konkrétan milyen csatornákon, milyen célcsoport számára milyen üzeneteket szeretnénk eljuttatni.
Ehhez először érdemes az elemzések során vizsgált kommunikációs csatornák hatékonyságát is megnézni. Nem biztos, hogy az egészségfejlesztés programokról egy köremailben a legcélravezetőbb tájékoztatni a munkatársaidat.
Emellett fontos, hogy olyan munkavállalói csoportokat alakítsunk ki, akik valamilyen tényező mentén hasonlóak. Másféle üzenetet kell ugyanis közvetíteni egy családos anyukának, mint mondjuk egy pályakezdőnek, vagy egy 50 év fölötti munkatársunknak, hiszen ők valószínűleg egészségügyi állapotukban és igényeikben is teljesen különbözőek. Nem lesz tehát jó ugyanaz a programelem mindenkinek és nem is tudunk velük egyformán kommunikálni.

Vállalati egészségfejlesztési terv készítése – 3. Lépés: Külső és belső kommunikáció
A programokon való részvétel önkéntes, de folyamatos és hatásos belső kommunikációval, ösztönzéssel a részvétel a szervezeti kultúra alapértékévé tehető. Ennek feltétele, hogy a megfelelő kommunikációs csatornákat használjuk és üzeneteink illeszkednek a célcsoportunkhoz. Ez sokszor a munkállalóink szegmentálását igényelheti, de megéri időt szánni rá, hogy személyre-szabottá tegyük kommunikácinónkat. A kommunikációs terv készítésénél erre már figyelmet kellett fordítanunk, ne felejkezzünk el erről a megvalósítás során sem.
A külső kommunikáció PR szempontból fontos, hiszen a megtartáson túl az új munkavállalók vonzása is fontos, így a munkáltatói márkaépítés alapjául szolgálhat. Emellett az emberközpontúság az üzleti kapcsolatok kiépítésében és fenntartásában is segít, hiszen az emberi erőforrással való törődés pozitívan hathat az üzleti partnerekre is.
A külső kommunikációhoz jó csatorna lehet, ha a vállalat munkavállalói blogbejegyzések vagy különböző közösségi platformokon megjelenő posztok formájában kommunikálják a cég munkahelyi egészségfejlesztési törekvéseit. Egy céges csapatverseny esetén ez a folyamat szerves részévé tehető azáltal, hogy az értékelés alapjául szolgálnak például a munkatársak által feltöltött fényképek, munkatársak által írt blogposztok. Ha erre nem nyitottak a munkatársaink, akkor ez belső platformokon is történhet, de érdemes kifelé is kommunikálni az egészségfejlesztési törekvésekről legalább néhány fotóval, videóval, blogcikkel.
Vállalati egészségfejlesztési terv készítése – 4. Lépés: Értékelés, monitorozás és visszacsatolás
Bemutatok néhány olyan mérőszámot, amelyeket érdemes figyelni az egészségfejlesztési terv készítésekor és értékelésekor.

Ne felejtsd el, hogy a program megtervezésével, megvalósításával és kommunikációjával nem ér véget a folyamat, mert az eredményeket mérni és értékelni is kell, illetve az esetleges javításokat a program folytatásakor szintén figyelembe kell venni a tervezésnél. A munkahelyi egészségfejlesztés nem egy egyszeri projekt néhány rendezvény megvalósításával, hanem egy hosszútávú stratégia, amelynek keretében újra és újra különböző rendezvényeket kell megszerveznünk. Csak akkor lesz fenntartható az egészségfejlesztési törekvésünk, ha ilyen nézőpontból tervezzük az meg.
Mérési indikátorok:
- programokon való részvételi szám,
- egészségügyi állapot változása,
- termelékenység,
- fluktuáció változása,
- hiányzások száma,
- hiányzások hossza,
- egészségviselkedés,
- attitűdök,
- a részvevők szubjektív értékelése a programok hatásáról,
- hangulat,
- kommunikáció,
- vállalati egészségmutatók (eü szolgáltatások, munkahelyi balesetek, megbetegedések száma, eredményességi mutatók)
- munkahelyi kapcsolatok minősége,
- valamint bármely olyan egyéb mutatószám, amelyet az előzetes vizsgálat során említettem.
Olvasd el további cikkeimet a munkahelyi stresszről és a vállalati egészségmegőrzésről:
- Leggyakrabban ezek a munkahelyi stressz okai
- A munkahelyi stressz mérése
- A munkahelyi stressz kezelése, munkahelyi stresszkezelés
- A munkahelyi stressz következményei
- Az egészségfejlesztés kialakulása
- A munkahelyi egészségfejlesztés fogalma
- Munkahelyi egészség és biztonság jelentősége
- A munkahelyi egészségvédelem előnyei
- Munkahelyi egészség pályázatok és programok hazánkban
- Ezek a munkahelyi egészségfejlesztés leghatékonyabb eszközei
- Ez a vállalati egészségmegőrzés 2 legfontosabb eleme
- Munkaerő megtartás módszerei – Egészséges munkahelyként könnyebb
- Munkaerő megtartás eszközei – Így szerezz versenyelőnyt!
- Munkavállalói elégedettség felmérés, dolgozói elégedettség kérdőív